header

Εγγραφή στο Newsletter

Εγγραφείτε τώρα για να λαμβάνετε άμεση ενημέρωση!

Ζητήστε τη δική σας προσωποποιημένη ενημέρωση σε ημερήσια, εβδομαδιαία ή μηνιαία βάση.

ΣΥΡΙΑ-ΕΞΩΤΕΡΙΚΟ ΕΜΠΟΡΙΟ ΚΑΙ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ
Κατηγορίες κειμένου:
Χώρα αναφοράς: ΣΥΡΙΑΚΗ ΑΡΑΒΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
Ημερομηνία: 21/03/2005
Έκδοση: Super User
Κείμενο:
ΕΞΩΤΕΡΙΚΟ ΕΜΠΟΡΙΟ KAI ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ



ΕΜΠΟΡΙΚΟ ΙΣΟΖΥΓΙΟ



Το εμπορικό ισοζύγιο της Συρίας απο το 1999 παρουσιάζει σημαντικό πλεόνασμα (1,7 δις $ το 2002 ) χάρις στις εξαγωγές πετρελαίου.Το 2003 λόγω του πολέμου στο Ιράκ μειώθηκαν οι εξαγωγές κατά 15 % και κατ’ επέκταση το πλεόνασμα.



Εμπορικό Ισοζύγιο ( σε εκ. $ ΗΠΑ)

1999 2000 2001 2002 2003


Εισαγωγές 3823 4012 4747 5070 5250

Εξαγωγές 3472 4700 5286 6800 5700

Ισοζύγιο 351 688 539 1730 450

------------------------------------------------------------------------------------------------------------


ΕΙΣΑΓΩΓΕΣ


Η Συρία εισάγει κυρίως αγαθά για την μεταποιητική βιομηχανία.Οι εισαγωγές Μηχανολογικού και ηλεκτρολογικού εξοπλισμού αντιπροσωπεύουν το 18,5% του συνόλου.Οι εισαγωγές αγροτο-βιομηχανικού εξοπλισμού το 17% και ακολουθούν προϊόντα μεταλικά και απο χάλυβα 15,5%, υλικά μεταφορών και αυτοκίνητα 9%, χημικά και άλλα βιομηχανικά προϊόντα και πλαστικά υλικά.


ΕΞΑΓΩΓΕΣ



Οι εξαγωγές πετρελαϊκών προϊόντων αντιπροσωπεύουν το 70 % του συνόλου των εξαγωγών της χώρας (δηλαδή 3/4 των συνολικών εξαγωγών διενεργούνται απο το κράτος) και ακολουθούν οι εξαγωγές κλωστοϋφαντουργικών 10 %, φρούτων και λαχανικών 8 % και βάμβακος 6 %.



ΚΥΡΙΟΙ ΕΤΑΙΡΟΙ



Απο το 2000 παρατηρείται σταθερή άνοδος των εισαγωγών απο την Κίνα, οι οποίες απο 71 εκ. $ το 2001 ανήλθαν σε 529 εκ. $ καθιστώντας την Κίνα τρίτο προμηθευτή της Συρίας, με μερίδιο αγοράς της τάξης του 6,2%. Η Γερμανία παραμένει πρώτος πελάτης (20% των συριακών εξαγωγών) αλλά και προμηθευτής, με δεύτερη την Ιταλία.

Γενικά η Ευρωπαϊκή Ενωση κατέχει την πρώτη θέση ως εταίρος της Συρίας εφόσον εισάγει πάνω απο το ήμισυ των συριακών εξαγωγών και καλύπτει το τρίτο περίπου των εισαγωγών της. Το εμπορικό έλλειμα της ΕΕ με την Συρία ανήλθε στο 1,4 δις $ το 2003. Η θέση σε εφαρμογή της υπο επικύρωση Συμφωνίας Σύνδεσης ΕΕ –Συρίας θα προωθήσει έτι περαιτέρω τις εμπορικές συναλλαγές και επενδύσεις.

Οι εμπορικές συναλλαγές με την Τουρκία παρουσιάζουν επίσης σταθερή άνοδο ήδη απο το 2000. Το 2004 υπεγράφη Συμφωνία Ελεύθερων Συναλλαγών που αναμένεται να εκτινάξει τον συνολικό όγκο εμπορίου απο 1 δις σε δύο δις $ το προσεχές έτος. Σήμερα η τουρκία είναι ο τρίτος πελάτης της Συρίας, εφόσον απορροφά 8,4% των συριακών εξαγωγών.

Το 20% περίπου των συριακών εξαγωγών κατευθύνεται στις αραβικές χώρες (Το Ιράκ προ του πολέμου του 2003, ήταν πρώτος πελάτης της Συρίας).Αξιοσημείωτο είναι ότι εξαγωγές προς την Ιορδανία υπερτριπαλασιάσθηκαν την τελευταία τριετία φθάνοντας τα 140 εκ. $ το 2003. Η θέση σε εφαρμογή απο τις αρχές του 2005 της Ευρύτερης Αραβικής Ζώνης Ελεύθερου Εμπορίου, (GAFTA) αναμένεται ότι θα προωθήσει σημαντικά το ενδοαραβικό εμπόριο.



ΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΕΜΠΟΡΙΟΥ



Το καθεστώς εμπορίου στην Συρία παραμένει σχετικά περιοριστικό λόγω των προστατευτικών δασμών και άλλων μη δασμολογικών εμποδίων καθώς και λόγω ενός πολύπλοκου συστήματος συναλλαγών σε ξένο νόμισμα. Περίπου 50% του εμπορίου διεξάγεται από Κρατικούς Οργανισμούς Εξωτερικού Εμπορίου, που έχουν αποκλειστικά το δικαίωμα, για εμπορία ορισμένων προϊόντων, ενώ συγχρόνως, οι ιδιώτες εισαγωγείς χρειάζονται ειδική άδεια για την εισαγωγή μη απαγορευμένων προϊόντων.

Κατά το 2002 και 2003 είχαν παρθεί μέτρα για την φιλελευθεροποίηση του εξωτερικού εμπορίου και στο πλαίσιο των διαπραγματεύσεων για την Συμφωνία Σύνδεσης με την Ε. Ένωση, ολοκληρώθηκε η αναθεώρηση των τελωνειακών δασμών. Το 2004 είχαν αρχίσει διαπραγματεύσεις με την Τουρκία και το Ιράν για την φιλελευθεροποίηση του εμπορίου, ενώ από το 2005 αρχίζει μείωση των δασμών στο πλαίσιο της Συμφωνίας για την Αραβική Ζώνη Ελευθέρου Εμπορίου (GAFTA).

Επιπρόσθετα, υιοθετήθηκαν μέτρα για την ενοποίηση τελωνειακών κανονισμών και διαδικασιών και καταργήθηκε το καθεστώς του μονοπωλίου των αντιπροσώπων εισαγωγέων. Οι έμποροι που διαθέτουν άδεια εισαγωγής επιτρέπεται να συναλάσσονται πλέον απευθείας με τους ξένους εξαγωγείς, χωρίς την μεσολάβιση τοπικού αντιπροσώπου. Επίσης το 2003 καταργήθηκε η υποχρέωση χρηματοδότησης των εισαγωγών με συνάλλαγμα από εξαγωγές.



ΖΩΝΕΣ ΕΛΕΥΘΕΡΟΥ ΕΜΠΟΡΙΟΥ



Το 2003 αναθεωρήθηκε ο Νόμος του 1972 για τις Ζώνες Ελεύθερου Εμπορίου (FTZ), ώστε οι επενδύσεις στις Ζώνες αυτές, να είναι δυνατές σε όλους τους τομείς υπηρεσιών και όχι αποκλειστικά για εμπορικές ή βιομηχανικές δραστηριότητες. Ιδιωτικές FTZ επιτρέπονται κατ’εξαίρεση, σε στρατηγικούς τομείς, με μεγάλη προστιθέμενη αξία για την συριακή οικονομία (όπως οι τομείς τσιμέντου, μεταλλουργίας, φωσφάτων, πετρελαίου και φυσικού αερίου).Δραστηριότητες που σχετίζονται με την κλωστοϋφαντουργία απαγορεύονται.

Οι εταιρείες που ενδιαφέρονται να εγκατασταθούν σε ζώνη ελεύθερου εμπορίου οφείλουν να ζητήσουν σχετική άδεια απο το υπουργείο Οικονομίας. Οι άδειες χορηγούνται κατά προτίμηση για βιομηχανικά επενδυτικά σχέδια που προβλέπουν χρησιμοποίηση πρώτων υλών της χώρας, είναι συμπληρωματικά εχγώριων βιομηχανικών παραγωγών, βασίζονται σε σύγχρονη τεχνολογία και συμβάλουν στη μείωση των εισαγωγών.

Σημειωτέον ότι επετράπη σε εταιρείες εγκατεστημένες στις ζώνες αυτές να διαθέτουν στην εγχώρια αγορά μέχρι 25 % της παραγωγής τους.

Προς το παρόν οι εν λόγω ζώνες είναι 8 και συγκεκριμένα 3 στην Δαμασκό και μία τα περίχωρα, μία στην Λατάκεια, μία στην Ταρτούς, μία στο Χαλέπι και μία μικτή στα συρο-ιορδανικά σύνορα (Deraa) Οι αρχές στοχεύουν στην αύξηση των εν λόγω βιομηχανικών αλλά και των εμπορικών ζωνών <>



ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ



Η κυβερνητική πολιτική που υιοθετήθηκε στις αρχές του 1970 έδινε έμφαση στον κεντρικό σχεδιασμό και στην εθνικοποίηση κρίσιμων τομέων της οικονομίας. Από το 1991 όμως αναγνωρίστηκε η σπουδαιότητα των ιδιωτικών επενδύσεων, γεγονός που οδήγησε στην θέσπιση του νόμου 10/1991 για τις επενδύσεις. Ο νόμος αυτός τροποποιήθηκε με το Ν.Δ. 7/2000, επιτρέποντας πλέον την αγορά και κατοχή γης από ξένους ιδιώτες, την χορήγηση φορολογικών απαλλαγών για επενδυτικά σχέδια μεγάλης σπουδαιότητας, για την οικονομία της χώρας και την διευκόλυνση του επαναπατρισμού των κεφαλαίων. Με την Απόφαση 186/1985 παρέχονται ειδικά κίνητρα για επενδύσεις στον τομέα του Τουρισμού.

Ολα τα ξένα επενδυτικά σχέδια πρέπει να τύχουν έγκρισης σε υψηλό κυβερνητικό επίπεδο, δηλαδή από το Ανώτατο Συμβούλιο Επενδύσεων που συνέρχεται μία φορά τον μήνα και απαρτίζεται απο τον Πρωθυπουργό και τους Υπουργούς Οικονομίας, Οικονομικών, Βιομηχανίας κ.ά .

Οι άμεσες ξένες επενδύσεις παραμένουν σε χαμηλό επίπεδο. Ενδεικτικά ανήλθαν στα 200 εκ. Ευρώ κατά το 2002 και το 2003. Το 2004 ο αριθμός των επενδυτικών σχεδίων αυξήθηκε σημαντικά (750) και ανήλθε στο ύψος των 203 δις Λιρών Συρίας.

Οι κυριότεροι τομείς υποδοχής ξένων επενδύσεων είναι ο τομέας του πετρελαίου (85% του συνόλου) των μεταφορών (12 %) και της γεωργίας (3,5 %)

Το μεγαλύτερο μέρος των επενδύσεων προέρχεται απο τις χώρες του Κόλπου (55 %) και κυρίως την Σαουδική Αραβία (20 %), τις ΗΠΑ και τις χώρες της Ευρωπαίκής Ενωσης την Τουρκία, τον Λίβανο και την Αίγυπτο.

Ο βραδύς ρυθμός των οικονομικών μεταρρυθμίσεων εκτιμάται ως ο κυριότερος λόγος αποθάρρυνσης ξένων επενδύσεων. Μία από τις σημαντικότερες εξελίξεις αποτελεί η εισδοχή της Συρίας στην Υπηρεσία Αμοιβαίας Εγγύησης των Επενδύσεων (MIGA) to 2002.

Η Συρία προσπαθεί να αναπτύξει ένα ευνοϊκό κλίμα για τις επενδύσεις με την απλούστευση των διαδικασιών, την παροχή εξαιρέσεων και προνομίων σε επενδυτές, την δημιουργία ευνοϊκής υποδομής, σταθερή ισοτιμία της συριακής Λίρας και την βελτίωση του τραπεζικού συστήματος. Μελετάται ακόμη, η δυνατότητα περαιτέρω απλούστευσης και διευκόλυνσης των επενδυτικών διαδικασιών και σε κάθε Υπουργείο που συνδέεται με επενδυτικά σχέδια, υπάρχει ένα ειδικό τμήμα που παρακολουθεί τα θέματα των επενδυτών.

Σε κάθε περίπτωση πάντως, η Συρία θεωρείται ως μια «παρθένα» χώρα με πολλές κερδοφόρες επενδυτικές ευκαιρίες. Επίσης αποτελεί μία σχετικά μεγάλη αγορά με φτηνό εργατικό δυναμικό.

Επενδυτικές ευκαιρίες υπάρχουν στον τομέα της Γεωργίας, των Ορυκτών Πόρων, στην Βιομηχανία, στις Τηλεπικοινωνίες και στον Τουρισμό.



ΕΠΕΝΔΥΤΙΚΑ ΚΙΝΗΤΡΑ



Οι επενδυτές έχουν την δυνατότητα να επιλέξουν μεταξύ διαφόρων μορφών ιδιωτικών εταιρειών ή μικτών (με τουλάχιστον 25 % κρατική συμμετοχή, σε είδος, γή, εγκαταστάσεις, εξοπλισμό κ.ά.). Το διοικητικό συμβούλιο των μικτών εταιρειών είναι δυνατό να απαρτίζεται αποκλειστικά απο ξένους. Ο Νόμος 10 παρέχει κίνητρα, για επενδυτική δραστηριότητα, σε όλους τους τομείς, με εξαίρεση τον τουριστικό που καλύπτεται απο την Απόφαση 186 του 1985.

Ως προς τις προϋποθέσεις ένταξης, στον ανωτέρω νόμο 10, σημειώνουμε ότι το επενδεδυμένο κεφάλαιο πρέπει να ανέρχεται τουλάχιστον στα 10 εκ. Λίρες Συρίας (200.000 $), και το επενδυτικό σχέδιο να παρουσιάζει για την χώρα. Το Ανώτατο Συμβούλιο Επενδύσεων προκειμένου να εντάξει κάποιο σχέδιο στον ανωτέρω Νόμο εξετάζει και συνεκτιμά το γεγονός ότι αυτό, ευνοεί την απασχόληση, αξιοποιεί τις επιτόπιες πηγές και δυνατότητες, χρησιμοποιεί σύγχρονη τεχνολογία, αυξάνει τις εξαγωγές και μειώνει τις εισαγωγές.

Τα κίνητρα που παρέχονται αφορούν κυρίως φορολογικές απαλλαγές και διευκόλυνση των εισαγωγών που συνδέονται με την επένδυση: απαλλαγή απο τους φόρους για εισαγωγές αναγκαίες για την επένδυση, φορολογική απαλλαγή για τα κέρδη επι πενταετία (7 έτη για τις μικτές εταιρείες), άνοιγμα λογαριασμών σε συνάλλαγμα σε συριακές τράπεζες, δυνατότητα επαναπατρισμού των κεφαλαίων και μέρους των εσόδων.

Οι τροποποιήσεις του 2000 επέτρεψαν, επι πλέον, την πρόσβαση στην έγγειο ιδιοκτησία και αύξησαν τα φορολογικής φύσεως κίνητρα (π.χ. ορισμένοι τομείς απαλλάσσονται των φόρων επι των θαλασσίων μεταφορών, ή των φόρων επι διετία, αν ο όγκος των εξαγωγών είναι σημαντικός ή αν η επένδυση παραγματοποιείται σε υπανάπτυκτη περιοχή). Εκτός των ανωτέρω, διευκολύνθηκαν και οι συναλλαγές σε συνάλλαγμα.

Θα πρέπει επίσης να σημειωθεί ότι: ο εργασιακός νόμος είναι ιδιαίτερα προστατευτικός για τον εργαζόμενο, η πνευματική ιδιοκτησία ελάχιστα προστατεύεται και οι διοικητικές διαδικασίες στην Συρία είναι κατα κανόνα χρονοβόρες.

Η πολιτική βούληση για το άνοιγμα της χώρας στα διεθνή κεφάλαια είναι σαφής και δεδομένη και μέσα σ’αυτό το πλαίσιο με τους Νόμους 28 και 29/2001 καταργήθηκε το κρατικό μονοπώλιο στον τραπεζικό τομέα και επετράπη η εγκατάσταση ιδιωτικών τραπεζών. Εν τούτοις στο κεφάλαιο πρέπει να μετέχουν κατά 51 % Σύριοι επενδυτές. Τέλος του 2004 λειτουργούσαν τρείς ιδιωτικές Τράπαζες στην Συρία:

BEMO-SAUDI FRANSI (joint venture της Banque Europeenne pour le Moyen Orient, του Λιβάνου με 22% του κεφαλαίου και της Saoudi Fransi μεγάλης τράπεζας της Σαουδικής Αραβίας με 27 %),

BANQUE DE SYRIE ET D’OUTRE MER (BSO) (με κεφάλαια της αντίστοιχης τράπεζας του Λιβάνου 39% και της International Financial Corporation 10%), INTERNATIONAL BANK OF TRADE AND FINANCE (IBTF) (49% κεφάλαια της Housing Bank for Trade and Finance, δεύτερης σε μέγεθος τράπεζας της Ιορδανίας)


Επίσης εντός του 2004, η Κυβέρνηση ανέθεσε σε ειδική επιτροπή την μελέτη για την δημιουργία χρηματιστηρίου αξιών.

Με τον Νόμο 24/2003 απλοποιήθηκε το φορολογικό σύστημα και μειώθηκαν τα ποσοστά φορολογικής επιβάρυνσης κατά 50% επι των εισοδημάτων και κατά περίπτωση απο 35 – 65 % επι των κερδών. Το ύψος του αφορολόγητου αυξήθηκε απο 1 σε 3 εκ Λ.Σ ή απο 15.000 σε 45.000 Ευρώ. Μειώθηκαν επισης οι φόροι επι των μισθών.

Με τον Νόμο 60/2004 μειώθηκε επι πλέον ο φόρος επι των κερδών: σε 15 % για τις Α.Ε. που διαθέτουν 50% του κεφαλαίου τους σε δημόσια εγγραφή και σε 25 % για τις Α.Ε. και ΕΠΕ που επενδύουν στον βιομηχανικό τομέα.

Τέλος στα κίνητρα που προσφέρει η Συρία για επενδύσεις θα πρέπει να ληφθούν υπόψη: το άφθονο και φθηνό εργατικό δυναμικό, η γεωγραφική θέση της χώρας και οι Συμφωνίες Ελεύθερων Συναλλαγών, που έχει συνάψει με ορισμένες άλλες χώρες της περιοχής, για την δημιουργία της μεγάλης αραβικής αγοράς, <>, που άρχισε να ισχύει απο 01/01/05 και αφορά 80 εκ. καταναλωτές. Εξίσου σημαντικές είναι οι αντίστοιχες Συμφωνίες της Συρίας με την Τουρκία, το Ιράν και την Ευρωπαϊκή Ενωση (η τελευταία μονογραφήθηκε τον Νοέμβριο του 2004 και αναμένεται η υπογραφή της).






ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΕΣ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΕΣ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΕΙΣ




Από τις αρχές του 2005 ισχύει ένας γενικός φόρος εισοδήματος για όλους τους μισθωτούς εργαζομένους στον ιδιωτικό και κρατικό τομέα. Προβλέπεται ακόμη η εισαγωγή φόρου προστιθέμενης αξίας ο οποίος θα αντικαταστήσει σταδιακά τα έσοδα από τους τελωνειακούς δασμούς και εμπορικούς φόρους, ως κύρια πηγή εισόδων, στο πλαίσιο εφαρμογής των υποχρεώσεων της Συρίας, από την υπογραφή της Συμφωνίας Σύνδεσης με την Ε. Ένωση και την μελλοντική συμμετοχή της στον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου.

Το Διάταγμα αρ.56/2004 κατήργησε παλαιότερα νομοθετικά κείμενα που αφορούσαν μεταξύ άλλων και στους φόρους πολυτελείας. Συγκεκριμένα αντικατέστησε τους έμμεσους αυτούς φόρους με τους επίσης έμμεσους που προϊονίζουν τον υπο μελέτη φόρο προστιθέμενης αξίας.

Οι μεταρρυθμίσεις του δημόσιου τομέα αποτελούν προτεραιότητα για την Κυβέρνηση που διορίστηκε το 2003. Η διοικητική μεταρρύθμιση εκτιμάται ως προϋπόθεση για μεταρρυθμίσεις σε όλους τους τομείς, δεδομένης της μεγάλης επέμβασης του Κράτους στην οικονομία. Σ’ αυτήν περιλαμβάνονται η συγχώνευση Υπουργείων, η μείωση της γραφειοκρατίας και η χορήγηση περισσότερων αρμοδιοτήτων στην Τοπική Αυτοδιοίκηση.



ΙΔΙΩΤΙΚΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΝΑΔΙΑΡΘΡΩΣΗ ΤΩΝ ΚΡΑΤΙΚΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ



Η Συρία έχει ένα μεγάλο αριθμό κρατικών επιχειρήσεων οι οποίες κατέχουν το μονοπώλιο σε τομείς όπως είναι π.χ. της παραγωγής πετρελαίου και φυσικού αερίου, επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας, καθώς και σε στρατηγικούς τομείς της γεωργίας και της μεταποίησης (βαμβάκι, τσιμέντο, κεραμικά κ.ά.). Σύμφωνα με τις διαθέσιμες πηγές, ο δημόσιος τομέας παράγει το 31% του ΑΕΠ (με προεξάρχοντα ρόλο στον τομέα εξόρυξης πετρελαίου και χρηματοδοτικών υπηρεσιών) και απασχολεί το 20% του συνολικού εργατικού δυναμικού.

Η Κυβέρνηση απεφάσισε προς το παρόν, να μη προχωρήσει σε ιδιωτικοποιήσεις, αλλά σε αναδιάρθρωση των κρατικών επιχειρήσεων, ώστε η διοίκησή τους, να είναι πιό ευέλικτη. Η πολιτική αυτή εφαρμόσθηκε ήδη σε μία εταιρεία στον τομέα της χαρτοβιομηχανίας καθώς και σε μία άλλη του αγροτικού τομέα.


exports Gefyres Ypourgeio logo 02highrez ktp 1 dark blue el exports