header

Slide1

Εγγραφή στο Newsletter

Εγγραφείτε τώρα για να λαμβάνετε άμεση ενημέρωση!

Ζητήστε τη δική σας προσωποποιημένη ενημέρωση σε ημερήσια, εβδομαδιαία ή μηνιαία βάση.

Οικονομική κατάσταση. Γενικά
Κατηγορίες κειμένου:
Χώρα αναφοράς: ΟΥΚΡΑΝΙΑ
Ημερομηνία: 02/01/2006
Έκδοση: Super User
Κείμενο:

Κατά το 2005 η ουκρανική οικονομία εξακολούθησε να καταγράφει για έκτη συνεχόμενη χρονιά αναπτυξιακή δυναμική, αυτή τη φορά όμως με θεαματική επιβράδυνση. Από τον εντυπωσιακό αυξητικό ρυθμό του 2004 (+12,1%, ο μεγαλύτερος που είχε σημειωθεί από ανεξαρτησίας), ήδη κατά το πρώτο 11μηνο του 2005 το ΑΕΠ έφθασε να αυξάνεται με ρυθμό μόλις 2,2%, με προοπτική στο τέλος της χρονιάς να βελτιωθεί οριακά μέχρι το 2,5 - 3%.


Η δραστική μείωση της αναπτυξιακής δυναμικής αποδίδεται κυρίως:

- στη πτώση που παρατηρήθηκε παγκοσμίως στις τιμές των χαλυβουργικών προϊόντων, σπονδυλική στήλη των ουκρανικών εξαγωγών και της εθνικής οικονομίας γενικότερα,

- στην πολιτική των επανιδιωτικοποιήσεων που εφάρμοσε με ασαφή κριτήρια και αδιαφανείς διαδικασίες, σε ένα κλίμα μετεκλογικού ρεβανσισμού η Κυβέρνηση της κας Tymoshenko (η πρώτη μετά τη «πορτοκαλί» επανάσταση), κατά το διάστημα Φεβρουαρίου – Σεπτεμβρίου, μία διαδικασία που αποθάρρυνε τους ξένους και εγχώριους επενδυτές να αναζητήσουν τρόπους δραστηριοποίησης η περαιτέρω επέκτασης στην ουκρανική αγορά.

Στα τέλη Σεπτεμβρίου ο Ουκρανός Πρόεδρος κ. Yushenko απέλυσε τη κυβέρνηση της κας ραν ουκρανικιοποΠ ZhytomirTymoshenko, διορίζοντας ως Πρωθυπουργό τον παλαιό συνεργάτη του και μετριοπαθή πολιτικό κ.Yekhanurov, ο οποίος επικεφαλής κυβερνητικού επιτελείου τεχνοκρατών, προσπάθησε και εν μέρει πέτυχε να συγκρατήσει τη πτωτική τάση της οικονομίας και να σταθεροποιήσει τους μακροοικονομικούς δείκτες.

Ο πληθωρισμός κινήθηκε με ρυθμό της τάξης του 9,4% κατά τους πρώτους 11 μήνες του 2005 με πρόβλεψη να καταλήξει στο τέλος της χρονιάς μεταξύ 11 – 11,7%, έναντι αρχικής κυβερνητικής πρόβλεψης 9,8%.

Η αποτελεσματική φορολογική πολιτική των ουκρανικών κυβερνήσεων από την αρχή του χρόνου, ανέσυρε αρκετές από τις μεγάλες επιχειρήσεις από τις παραοικονομικές τους πρακτικές, ενισχύοντας τα δημόσια έσοδα και δημιουργώντας προσδοκίες, ότι ο προϋπολογισμός θα εκτελεσθεί τελικώς με έλλειμμα 2,5% επί του ΑΕΠ, έναντι 4,5% το 2004. Ο Προϋπολογισμός του 2005 ολοκληρώθηκε τελικά με έλλειμμα 1,7% του ΑΕΠ. Ήδη ψηφίσθηκε (20.12.05) από το Ουκρανικό Κοινοβούλιο ο Κρατικός Προϋπολογισμός του 2006, που προβλέπει έλλειμμα του 2,5% επί του ΑΕΠ.

Η βιομηχανική παραγωγή αυξήθηκε κατά 2,9%, κατά το α’ 11μηνο 2005, σημαντικά μειωμένη έναντι 2004 (+12,4%), ενώ η αγροτική παραγωγή δεν ακολούθησε τις επιδόσεις του 2004 (+24,1%) που οφείλονταν σε μια εξαιρετική σοδειά, καταγράφοντας οριακή αύξηση του 1,4% (α’ 10μηνο 2004).

Για πρώτη φορά από το 1998 καταγράφηκε έλλειμμα στο εμπορικό ισοζύγιο (- $748,1 εκατ. Α’ 9μηνο 2005) γεγονός του αποδίδεται κυρίως στη δραστική μείωση των εξαγωγών χαλυβουργικών προϊόντων, ενώ το ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών συνεχίζει να παρουσιάζει υγιές πλεόνασμα.

Το εθνικό νόμισμα (γκρίβνα) γνώρισε ανατίμηση της τάξης του 8,5% κατά το α’ 8μηνο 2005. Παράλληλα αυξητικοί ρυθμοί παρατηρήθηκαν στο μέσο μηνιαίο μισθό, στο διαθέσιμο εισόδημα, στις αποταμιεύσεις των καταναλωτών και στις λιανικές πωλήσεις, ενώ βελτιώθηκε η πρόσβαση των φυσικών και νομικών προσώπων στο εγχώριο τραπεζικό σύστημα, που καθίσταται πλέον «στόχος» ξένων τραπεζικών ομίλων (αναλυτικότερα κατωτέρω).

Η ιδιωτικοποίηση με διαφανείς διαδικασίες στα τέλη Οκτωβρίου του μεγαλύτερου χαλυβουργικού εργοστασίου «Kryvorizhstal» έναντι υψηλότατου τιμήματος ($4,8 δις), αλλά και η ακολουθήσασα εξαγορά της δεύτερης μεγαλύτερης ουκρανικής τράπεζας Aval Bank από τον Όμιλο της Reiffeisen έναντι $1 δις, αποκατέστησαν κλίμα εμπιστοσύνης του διεθνούς επενδυτικού περιβάλλοντος προς την ουκρανική αγορά, διαμορφώνοντας ιδιαίτερα θετικές προοπτικές για το 2006.

Η απόδοση εκ μέρους της Ε.Ε. του καθεστώτος της οικονομίας της αγοράς στην Ουκρανία στο πλαίσιο της Συνόδου Κορυφής ΕΕ – Ουκρανίας (Κίεβο, 1 Δεκεμβρίου) θα διευκολύνει τη διαδικασία ενσωμάτωσης της Ουκρανίας στις κοινοτικές δομές και θα βελτιώσει τους όρους εμπορίου. Ειδικότερα, αναμένεται ότι οι ευρωπαϊκές αγορές θα καταστούν περισσότερο προσβάσιμες στα ουκρανικά προϊόντα με τη σταδιακή μείωση ορισμένων απαγορευτικών εισαγωγικών δασμών. Παράλληλα, θα ισχυροποιηθούν οι αμυντικοί μηχανισμοί των Ουκρανών εξαγωγέων, έναντι των διαδικασιών antidumping, που με μεγάλη συχνότητα εγείρονται εναντίον τους.

Ανωτέρω εξέλιξη θεωρείται ιδιαίτερα σημαντική, καθώς η Ε.Ε. αποτελεί πλέον τον σημαντικότερο προορισμό για τα ουκρανικά προϊόντα, απορροφώντας το 32% των συνολικών ουκρανικών εξαγωγών.

Παράλληλα συντελέσθηκε καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου σημαντική πρόοδος, προκειμένου να επιδιωχθεί η προσχώρηση της Ουκρανίας στον Π.Ο.Ε. εντός του 2005. Η χώρα εκπληρώνει ήδη τις κυριότερες προϋποθέσεις για την επίτευξη του αυτού στόχου, που και αν ακόμη δεν επιτευχθεί άμεσα, θα μετατεθεί για το πρώτο 6μηνο του 2006. Η αναβολή αυτή σε καμία περίπτωση δεν ακυρώνει τη συνολική προσπάθεια των ουκρανικών αρχών και την αφοσίωσή τους στην υλοποίηση των ευρωατλαντικών φιλοδοξιών της χώρας.

Για το 2006 επισημαίνεται η συγκυρία των κοινοβουλευτικών εκλογών της 26 Μαρτίου 2006, όπου για πρώτη φορά θα δρομολογηθεί η διαδικασία μετακίνησης της πολιτικής ισχύος από τον Πρόεδρο στο Ουκρανικό Κοινοβούλιο. Κατά την εκτίμησή μας η έκβαση των εκλογών δεν θα επηρεάσει σημαντικά την ουκρανική οικονομία, η οποία έχει απεδείξει στο παρελθόν ότι είναι σε θέση να διατηρεί την αναπτυξιακή της δυναμική ακόμη και εν μέσω σοβαρών πολιτικών κρίσεων (Προεδρικές εκλογές Νοεμβρίου 2004).

Η ενεργειακή διαμάχη (εμπορικής φύσεως φαινομενικά) με τη Ρωσία για τις τιμές και τον τρόπο πληρωμής του φυσικού αερίου, που κλιμακώθηκε κατά τη διάρκεια του 2005 και κρύβει προφανείς πολιτικές σκοπιμότητες (ρωσικά αντίποινα για την ευρωατλαντική πολιτική της Ουκρανίας), αναμένεται να εξομαλυνθεί σύντομα με την επίτευξη συμβιβαστικής λύσης, χωρίς δραματικές συνέπειες για την εγχώρια οικονομία (δεδομένως και της αναπόφευκτης εμπλοκής και πίεσης που θα ασκηθεί από μεγάλες ευρωπαϊκές χώρες – καταναλωτές φυσικού αερίου, όπως η Γερμανία και η Γαλλία, που εύλογα ενδιαφέρονται έντονα για την επίλυση της διαμάχης). Η αναπόφευκτη αύξηση των τιμών του φυσικού αερίου (ακόμη και μετά τον επικείμενο συμβιβασμό) θα οδηγήσει βραχυπρόθεσμα σε μείωση παραγωγικότητας και κερδοφορίας νευραλγικών βιομηχανικών κλάδων (μεταλλουργία, χημικές επιχειρήσεις), μεσομακροπρόθεσμα όμως θα προκαλέσει ριζικό εκσυγχρονισμό των ενεργοβόρων παραγωγικών εγκαταστάσεων με εγκατάσταση σύγχρονων τεχνολογιών εξοικονόμησης ενέργειας με προφανείς θετικές επιδράσεις στην διεθνή ανταγωνιστικότητα της εγχώριας οικονομίας.

Για το 2006, η ουκρανική κυβέρνηση στοχεύει σε αναπτυξιακό ρυθμό της τάξης του 7%, ιδιαίτερα υπερεκιμημένο κατά την άποψη έγκυρων οικονομικών ομιλητών, που θεωρούν περισσότερο εφικτό ένα ρυθμό της τάξης του 5,2%.

Η ουκρανική κυβέρνηση που θα προκύψει από τις εκλογές του ερχόμενου Μαρτίου θα πρέπει να επικεντρωθεί κατά κύριο λόγο στους εξής τομείς, που χρήζουν άμεσης βελτίωσης:

· τη συνέχιση των προσπαθειών για την εισδοχή στον Π.Ο.Ε εντός του α’ 6μηνου 2006, εφ’όσον δεν επιτευχθεί ο στόχος αυτός εντός του 2005.

· τη περαιτέρω αναμόρφωση της Δημόσιας Διοίκησης και τη καταπολέμηση της γραφειοκρατίας και της διαφθοράς

· τον οριστικό τερματισμό της πολιτικής των επανιδιωτικοποιήσεων και τη δημιουργία ασφαλούς και προβλέψιμου επενδυτικού και επιχειρηματικού περιβάλλοντος, προκειμένου να προωθηθεί η ιδιωτικοποίηση στρατηγικών επιχειρήσεων εντός του 2006.

· την αναμόρφωση του δικαστικού συστήματος, η λειτουργία του οποίου το παρόν δεν ανταποκρίνεται καθόλου στις υψηλές προσδοκίες των ουκρανικών κυβερνήσεων για εγκαθίδρυση κράτους δικαίου και κυριαρχίας της οικονομίας της αγοράς.
exports Gefyres Ypourgeio logo 02highrez ktp 1 dark blue el exports