header

Slide1

Εγγραφή στο Newsletter

Εγγραφείτε τώρα για να λαμβάνετε άμεση ενημέρωση!

Ζητήστε τη δική σας προσωποποιημένη ενημέρωση σε ημερήσια, εβδομαδιαία ή μηνιαία βάση.

Απορριφθείσα πρόταση αναθεώρησης βουλγαρικού προϋπολογισμού 2014
Κατηγορίες κειμένου:
Χώρα αναφοράς: ΒΟΥΛΓΑΡΙΑ
Ημερομηνία: 31/07/2014
Έκδοση: Γραφείο Ο.Ε.Υ. Σόφιας
Κείμενο: Κατατέθηκε στις 16.07.2014 στο βουλγαρικό κοινοβούλιο κυβερνητική πρόταση για αναθεώρηση του προϋπολογισμού του 2014, κατόπιν σχετικής απόφασης που έλαβε την ίδια ημέρα το Υπουργικό Συμβούλιο.
Η εν λόγω εισήγηση προέβλεπε την αύξηση του προϋπολογισμένου ελλείμματος για το τρέχον έτος σε 2,7% (από 1,8%) ή κατά BGN 725 εκατ. (περίπου € 370 εκατ.) και την παράλληλη αύξηση του ανώτατου ορίου του δημοσίου χρέους κατά BGN 3,4 δισεκ. (4,2% του εκτιμώμενου ΑΕΠ). Εφόσον γινόταν δεκτή η κυβερνητική πρόταση, το μέγιστο δυνατό ύψος του χρέους για το 2014 θα ανερχόταν σε BGN 21,2 δισεκ. (26,3% του προβλεπόμενου ΑΕΠ).
Η προτεινόμενη αύξηση του ελλείμματος αναλύεται σε BGN 225 εκατ., που θα κατευθυνόταν στο ελλειμματικό Ταμείο Ασφάλισης Υγείας (αν και το έλλειμμα του Ταμείου εκτιμάται σε πάνω από BGN 300 εκατ.), και σε BGN 500 εκατ. από μειωμένα έσοδα ΦΠΑ.
Η αύξηση του «ταβανιού» του δημοσίου χρέους για το τρέχον έτος θα επέτρεπε τον εξωτερικό δανεισμό, ώστε, από τη μια, να χρηματοδοτηθεί το ανωτέρω αναλυθέν επιπλέον έλλειμμα και, από την άλλη, να αντιμετωπιστούν (με περίπου BGN 2,7 δισεκ.), κυρίως, οι εξελίξεις οι σχετικές με την κατάρρευση της CCB.
Ωστόσο, τελικά η αναθεώρηση τόσο του κρατικού προϋπολογισμού όσο και του Ταμείου Ασφάλισης Υγείας δεν κατέστη εφικτό να εγκριθεί από το Κοινοβούλιο, καθώς, αν και αρχικώς επετεύχθη πλειοψηφία στη σχετική ψηφοφορία μετά την πρώτη ανάγνωση, το GERB (κεντροδεξιά αξιωματική αντιπολίτευση) αποχώρησε στις 30 Ιουλίου, λίγο πριν, δηλαδή, από τη δεύτερη ανάγνωση, ενώ το μέχρι πρότινος συγκυβερνών Σοσιαλιστικό Κόμμα υποστήριξε μόνο την επικαιροποίηση του προϋπολογισμού του ως άνω Ταμείου.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις του τοπικού οικονομικού τύπου, εάν τελικώς επερχόταν συμφωνία μεταξύ των κομμάτων και εγκρινόταν από το Κοινοβούλιο η αύξηση ελλείμματος και χρέους, μικρό μέρος των ανωτέρω BGN 2,7 δισεκ, που θα προέρχονταν από νέο δανεισμό, θα μπορούσαν να κατευθυνθούν και προς άλλους σκοπούς (όχι, δηλαδή, αποκλειστικά για την υπόθεση της CCB), όπως η επανεκκίνηση, με κρατική χρηματοδότηση, των επιχειρησιακών προγραμμάτων «Περιβάλλον» και «Περιφερειακή Ανάπτυξη», έως ότου επαναληφθεί η ανασταλείσα κοινοτική χρηματοδότηση, ή η υποστήριξη ελλειμματικών κρατικών εταιρειών, όπως οι εθνικοί σιδηρόδρομοι και η εθνική εταιρεία ενέργειας.
Ορισμένοι οικονομικοί αναλυτές (π.χ. ο Petar Ganev από το Institute for Market Economics, web: http://ime.bg/bg/) υποστηρίζουν ότι οι συνέπειες από τη μη επικαιροποίηση του προϋπολογισμού δε θα είναι δραματικές, καθώς την εν λόγω δυνατότητα αναθεώρησης θα διαθέτει και όποια κυβέρνηση προκύψει από τις εκλογές της 5ης Οκτωβρίου. Το πρόβλημα φαίνεται να εστιάζεται, κυρίως, στη δύσκολη οικονομική κατάσταση του Ταμείου Ασφάλισης Υγείας και, πιθανώς, στη μη αύξηση του ανώτατου ορίου του χρέους, καθώς την περίοδο Σεπτεμβρίου – Οκτωβρίου τ.έ. ωριμάζουν τρεις εκδόσεις κρατικών βραχυπρόθεσμων έντοκων γραμματίων. Παράλληλα, σύμφωνα με δημοσιεύματα του τοπικού οικονομικού τύπου, ο απερχόμενος Υπουργός Οικονομικών, κ. Petar Chobanov, άφησε να εννοηθεί, κατά τις ως άνω συζητήσεις στο Κοινοβούλιο, ότι η μη επικαιροποίηση του προϋπολογισμού μπορεί να οδηγήσει σε καθυστερήσεις στην επιστροφή του ΦΠΑ στις επιχειρήσεις.

Ιωάννης Μαρούτσος
Γραμματέας ΟΕΥ Β'
exports Gefyres Ypourgeio logo 02highrez ktp 1 dark blue el exports