header

Εγγραφή στο Newsletter

Εγγραφείτε τώρα για να λαμβάνετε άμεση ενημέρωση!

Ζητήστε τη δική σας προσωποποιημένη ενημέρωση σε ημερήσια, εβδομαδιαία ή μηνιαία βάση.

Μεταρρύθμιση των Γαλλικών Σιδηροδρόμων
Κατηγορίες κειμένου:
Χώρα αναφοράς: ΓΑΛΛΙΑ
Ημερομηνία: 21/06/2018
Έκδοση: Γραφείο Ο.Ε.Υ. Παρισίων
Κείμενο:

Η νομοθεσία για την μεταρρύθμιση των γαλλικών σιδηροδρόμων υιοθετήθηκε από τη Γαλλική Εθνοσυνέλευση και τη Γερουσία την περασμένη εβδομάδα. Πιο συγκεκριμένα, ο σχετικός νόμος, ο οποίος είχε παρουσιαστεί τον Φεβρουάριο 2018 από τον Πρωθυπουργό της χώρας κ. Edouard Philippe, ψηφίσθηκε από την Εθνοσυνέλευση την Τετάρτη 13/06 και στη συνέχεια υιοθετήθηκε από τη Γερουσία την Πέμπτη 14/06, με 245 υπέρ, 82 κατά και 16 αποχές.

Σύμφωνα με τον Γάλλο Πρωθυπουργό, το κείμενο του νόμου δεν έχει απομακρυνθεί από τις βασικές γραμμές που είχε θέσει η κυβέρνηση για τη μεταρρύθμιση, παρά τις αλλαγές που υπέστη κατά την τρίμηνη εξέτασή του από την Εθνοσυνέλευση. Συγκεκριμένα, ο νέος νόμος εξακολουθεί να ανταποκρίνεται στους τρεις κύριους στόχους της κυβέρνησης, έχοντας ενσωματώσει, ωστόσο, επιμέρους βελτιώσεις που πρότειναν τόσο τα συνδικάτα όσο και βουλευτές των λοιπών κομμάτων:

  1. Μετατροπή του καθεστώτος της εταιρείας από Δημόσια Επιχείρηση σε Εθνική Εταιρεία Δημοσίου Κεφαλαίου (société nationale à capitaux publics) από 01/01/2020. Οι τρεις διακριτές εταιρείες που υφίστανται σήμερα, SNCF (διοίκηση), SNCF Mobilités (τρένα) και SNCF Réseau (δίκτυο) θα αποτελέσουν έναν ενιαίο δημόσιο όμιλο. Το κεφάλαιο θα ανήκει εξολοκλήρου στο κράτος και δεν θα μπορεί να μεταβιβασθεί (incessible), προσθήκη που έγινε κατά την εξέταση του νόμου από τη Γερουσία, ανακόπτοντας για την ώρα τις συζητήσεις για ιδιωτικοποίηση της εταιρείας.
  2. Καθορισμός χρονοδιαγράμματος για το άνοιγμα του τομέα στον ανταγωνισμό, σε συμμόρφωση με την ευρωπαϊκή νομοθεσία: η μεταρρύθμιση προβλέπει δύο μορφές απελευθέρωσης. Όσον αφορά τα τρένα υψηλών ταχυτήτων (TGV), ο νόμος, εμπνευσμένος από το ιταλικό μοντέλο, θα επιτρέψει από το Δεκέμβριο του 2020 σε ιδιωτικές εταιρείες να προσφέρουν υπηρεσίες στις γραμμές που θα 'δανείζονται' από την SNCF. Όσον αφορά τα περιφερειακά τρένα (TER), ακολουθείται μάλλον το γερμανικό σύστημα, όπου οι περιφέρειες, εκτός από αυτή του Ile-de-France, θα μπορούν να προκηρύσσουν προσκλήσεις υποβολής προσφορών για γραμμές ή τμήματα γραμμών από τον Δεκέμβριο του 2019, ενώ ταυτόχρονα διατηρούν το δικαίωμα να συνεχίσουν να αναθέτουν συμβάσεις απευθείας στην SNCF μέχρι το τέλος του 2023 και για μέγιστη διάρκεια δέκα ετών. Στις περιπτώσεις των διαγωνισμών, εάν μία εταιρεία, διαφορετική από την SNCF, κερδίσει τη σύμβαση, τότε αυτή θα αντικαταστήσει την γαλλική κρατική εταιρεία σε αυτή τη γραμμή, απορροφώντας υποχρεωτικά τους σιδηροδρομικούς υπαλλήλους της SNCF που συνδέονται με αυτή τη γραμμή. Οι υπό μεταφορά υπάλληλοι λαμβάνουν εγγύηση για την απασχόλησή τους και διατηρούν τα συνταξιοδοτικά τους δικαιώματα, ενώ ταυτόχρονα προβλέπεται δυνατότητα άρνησης της μεταφοράς υπό προϋποθέσεις, καθώς και δυνατότητα επιστροφής των υπαλλήλων στην SNCF μετά την πάροδο κάποιων ετών.
  3. Τερματισμός του καθεστώτος του μονίμου προσωπικού (cheminot). Από 01/01/2020 οι νέες προσλήψεις θα διέπονται από τις διατάξεις του νέου Κώδικα Εργασίας. Οι εργαζόμενοι που έχουν προσληφθεί υπό το προηγούμενο καθεστώς, θα το διατηρήσουν.

Όσον αφορά το χρέος της εταιρείας, το οποίο απειλεί τη βιωσιμότητά της, καθώς ανέρχεται σε 54,5 δισ. ευρώ (7,9 δισ. ευρώ της SNCF Mobilités και 46,6 δισ. ευρώ της SNCF Réseau), η Κυβέρνηση ανακοίνωσε τη μερική ανάληψή του από το Κράτος, σε δύο φάσεις, ήτοι 25 δισ. ευρώ το 2020 και 10 δισ. ευρώ το 2022. Μάλιστα, ο Γάλλος Υπουργός Οικονομίας και Οικονομικών κ. Bruno Le Maire έσπευσε να καθησυχάσει τις ανησυχίες, διευκρινίζοντας ότι η ανάληψη του χρέους της εταιρείας από το κράτος δεν θα εκτροχιάσει το δημόσιο έλλειμμα, το οποίο πρόσφατα επέστρεψε κάτω από το επιτρεπόμενο όριο του 3% του ΑΕΠ για πρώτη φορά από το 2007, δηλ. μετά από 11 έτη.

Τέλος, σημειώνεται ότι για την εφαρμογή του νέου νόμου θα εκδοθεί σειρά Διαταγμάτων, διαδικασία η οποία πρόκειται τελικά να διαρκέσει 12 μήνες, αντί για 6 μήνες που είχε αρχικώς προγραμματίσει η γαλλική Κυβέρνηση.

Παρά την οριστική υιοθέτηση του νόμου από τη Γαλλική Βουλή, τα συνδικάτα του κλάδου δήλωσαν αποφασισμένα να μην σταματήσουν τις απεργιακές τους κινητοποιήσεις, καθώς ακόμη παραμένουν ανοιχτά δύο μεγάλα θέματα: οι διαπραγματεύσεις για τη συλλογική σύμβαση που θα καλύπτει τους εργαζομένους του κλάδου από το 2020, και η μεταρρύθμιση των προβλέψεων συνταξιοδότησης των σιδηροδρομικών υπαλλήλων που η Κυβέρνηση επιθυμεί να συμπεριλάβει στην ευρύτερη μεταρρύθμιση του συνταξιοδοτικού που προγραμματίζει για το 2019.

Σημειώνουμε ότι η εν λόγω κινητοποίηση των εργαζομένων της SNCF, η οποία ξεκίνησε στις 3 Απριλίου τ.έ. και μετρά μέχρι στιγμής 30 ημέρες απεργίας, αποτελεί την πιο δυναμική κινητοποίηση του κλάδου από το 1995. Μετά την ισχυρή συμμετοχή που σημειώθηκε τον Απρίλιο με ποσοστά που έφθαναν στο 30%, η δυναμική της μετριάστηκε τον Μάιο και πλέον η συμμετοχή κινείται στο επίπεδο του 15%. Σύμφωνα με τη διοίκηση της εταιρείας, κάθε ημέρα απεργίας κοστίζει στην εταιρεία περί τα 10-20 εκ. ευρώ.

exports

Gefyres Ypourgeio logo 02highrez    ktp 1