header

Εγγραφή στο Newsletter

Εγγραφείτε τώρα για να λαμβάνετε άμεση ενημέρωση!

Ζητήστε τη δική σας προσωποποιημένη ενημέρωση σε ημερήσια, εβδομαδιαία ή μηνιαία βάση.

Παραχώρηση σταθμού πολυτροπικών μεταφορών Φιλιππούπολης
Κατηγορίες κειμένου:
Χώρα αναφοράς: ΒΟΥΛΓΑΡΙΑ
Ημερομηνία: 07/11/2016
Έκδοση: Γραφείο Ο.Ε.Υ. Σόφιας
Κείμενο:

Το Υπουργείο Μεταφορών της Βουλγαρίας αποφάσισε να προχωρήσει σε διαγωνισμό για την παραχώρηση της λειτουργίας του πολυτροπικού τερματικού σταθμού (intermodal terminal) στη Φιλιππούπολη. Η σύμβαση παραχώρησης θα έχει διάρκεια 27 έτη, ενώ ο τερματικός εκτιμάται ότι θα είναι πλήρως λειτουργικός μέχρι τις αρχές Δεκεμβρίου (ακόμη δεν έχει λάβει την τελική Akt-16 οικοδομική άδεια τελικής παράδοσης και λειτουργίας). Το κόστος κατασκευής ανήλθε σε BGN 13.940.000 (περίπου 7 εκατ.) και διήρκεσε δυόμισι χρόνια, σύμφωνα με στοιχεία που δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα του ομίλου Trace, της αναδόχου τεχνικής εταιρείας για την κατασκευή του έργου, το οποίο συγχρηματοδοτήθηκε από κοινοτικούς πόρους και τον κρατικό προϋπολογισμό.

Οι διατροπικοί τερματικοί σταθμοί διευκολύνουν συνδυασμένες σιδηροδρομικές και οδικές μεταφορές εμπορευμάτων. Για το λόγο αυτό, το β/Υπουργείο Μεταφορών προσδοκά το ενδιαφέρον για τη διαδικασία παραχώρησης να είναι μεγάλο, εκτιμώντας ότι η περιοχή της Φιλιππούπολης είναι στρατηγική στο διεθνή χάρτη των μεταφορών (μεταξύ Μέσης Ανατολής και Δυτικής Ευρώπης), με τον ίδιο το σταθμό να ευρίσκεται στο σημείο διασταύρωσης της σιδηροδρομικής σύνδεσης με την Τουρκία και με τη γραμμή Σόφια - Burgas. Σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία του βουλγαρικού Στατιστικού Ινστιτούτου, οι διεθνείς αποστολές φορτίων κατά το δεύτερο τρίμηνο του 2016 αυξήθηκαν κατά 11% σε ετήσια βάση, ενώ σύμφωνα με εκτιμήσεις της β/Ένωσης Μεταφορέων και Εταιρειών Επιμελητείας (logistics), οι σιδηροδρομικές μεταφορές (με συμμετοχή των εταιρειών μελών της ένωσης) αυξήθηκαν το 2015 κατά 21% σε ετήσια βάση. Ένας ακόμη παράγοντας που δημιουργεί ελπίδες στη β/Κυβέρνηση για επιτυχή έκβαση του διαγωνισμού είναι η σταδιακή παράδοση ανακατασκευασμένων τμημάτων στις ως άνω σιδηροδρομικές γραμμές αλλά και η άμεση σύνδεση του σταθμού με το οδικό δίκτυο και, συγκεκριμένα, με τον αυτοκινητόδρομο Trakia (Σόφια – Burgas).

Πάντως, μέχρι στιγμής, μόνο μία εταιρεία, η PIMK (εταιρεία μεταφορών και επιμελητείας περιλαμβανομένων και σιδηροδρομικών μεταφορών μέσω της PIMK Railway) με έδρα τη Φιλιππούπολη έχει δημοσίως εκδηλώσει την πρόθεσή της να συμμετάσχει στη διαδικασία παραχώρησης. Σημειώνεται ότι η PIMK συνδιαχειρίζεται (μαζί με το λιμένα Ruse και τη γερμανική DB Schenker LogisticsSchenker Rail) μια νέα γραμμή συνδυασμένων εμπορευματικών μεταφορών, που εγκαινιάστηκε το 2015 και συνδέει το Ruse με τη Νυρεμβέργη (μέσω Ρουμανίας, Ουγγαρίας και Αυστρίας). Συνεπώς, ο νέος σταθμός μπορεί να διευκολύνει την πολυτροπική σύνδεση Φιλιππούπολης – Ruse και, για αυτό το λόγο, φαίνεται να ταιριάζει πλήρως στο σχεδιασμό της PIMK. Σύμφωνα με την ιστοσελίδα Mediapool η PIMK με έσοδα BGN 347 εκατ. το 2015 έχει εξελιχθεί στη μεγαλύτερη μεταφορική εταιρεία της χώρας, συνεργαζόμενη μεταξύ άλλων με την ισπανική Inditex (ιδιοκτήτρια του ομίλου Zara), αλλά και με ελληνικές ναυτιλιακές για μεταφορές στην Ιταλία. Τοπικά δημοσιεύματα, κάνουν λόγο και για άλλους «εγχώριους και ξένους παίκτες» που πρόκειται να διεκδικήσουν τη διαχείριση του σταθμού, χωρίς όμως να έχει επισήμως επιβεβαιωθεί κάποια από αυτές τις πληροφορίες.

Ο μελλοντικός ανάδοχος θα αναδειχθεί μέσω ανοικτής διαγωνιστικής διαδικασίας. Πέρα από τη διάρκεια της παραχώρησης (27 έτη) περαιτέρω λεπτομέρειες δεν έχουν γίνει ακόμη γνωστές, καθώς, σύμφωνα με την κοινοτική νομοθεσία, πρέπει να προηγηθεί η δημοσίευση της σχετικής προκήρυξης στην Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και ακολούθως στην ιστοσελίδα του β/Υπουργείου Μεταφορών, οπότε και η πρόσβαση στο τεύχος της προκήρυξης θα είναι πλήρως ελεύθερη διαδικτυακά.

Ο τερματικός θα διαθέτει ηλεκτροδοτούμενη γραμμή φόρτωσης και εκφόρτωσης, δυνάμενη να εξυπηρετήσει έως 25 βαγόνια ταυτόχρονα, ενώ υπάρχουν και άλλα ευέλικτα τμήματα εξυπηρέτησης. Η δυνατότητα διαχείρισης του τερματικού σταθμού ανέρχεται σε 50 εμπορευματοκιβώτια ανά ημέρα και 57.000 ανά έτος. Η έκταση της περιοχής της αποβάθρας είναι 28 στρέμματα, ενώ η έκταση ολόκληρου του τερματικού είναι περίπου 70 στρέμματα. Στο σταθμό έχει προβλεφθεί σημείο τελωνειακού ελέγχου, καθώς και χώρος για την αποθήκευση των εμπορευματοκιβωτίων.

 

 

Ιωάννης Μαρούτσος

Γραμματέας ΟΕΥ Α'

exports

Gefyres Ypourgeio logo 02highrez    ktp 1