header

Εγγραφή στο Newsletter

Εγγραφείτε τώρα για να λαμβάνετε άμεση ενημέρωση!

Ζητήστε τη δική σας προσωποποιημένη ενημέρωση σε ημερήσια, εβδομαδιαία ή μηνιαία βάση.

Δελτίο Εξελίξεων Αυστραλιανής Οικονομίας και Αγοράς (Μάϊος 2016)
Κατηγορίες κειμένου:
Χώρα αναφοράς: ΑΥΣΤΡΑΛΙΑ
Ημερομηνία: 16/01/2017
Έκδοση: Γραφείο Ο.Ε.Υ. Σύδνεϋ
Κείμενο:

ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Δημοσιονομική Πολιτική

Το διακύβευμα στις επερχόμενες Κοινοπολιτειακές εκλογές (όλοι οι κομματικοί σχηματισμοί συμφωνούν αλλά το διατυπώνουν με διαφορετικό τρόπο) είναι ότι η αυστραλιανή οικονομία οφείλει να να λειτουργήσει αποκλειστικά με τους πόρους που διαθέτει: ”living within its means”. Παρά όμως τις περιοριστικές παραμέτρους που κυοφορεί η οιαδήποτε οικονομική πολιτική τελικά υιοθετηθεί “the nation’s mortgage has to be repaid and the bills covered”. Η αυστραλιανή οικονομία καταβάλλει τοκοχρεωλύσια Α$1.05δισ. κάθε μήνα (ήτοι Α$12.6δισ. ετησίως) για να καλύψει το εξωτερικό της χρέος, το οποίο, στα τέλη Μαΐου τ.ε., ανήλθε στα Α$1.9τρισ. (118% του ΑΕΠ). Σημειώνουμε ότι το ιδιωτικό χρέος στην αυστραλιανή οικονομία έχει υπερβεί τα Α$2.55τρισ. (162% του ΑΕΠ) ενώ το χρέος της γενικής κυβέρνησης (κοινοπολιτειακής, πολιτειακών και τοπικής αυτοδιοίκησης) υπολογίζεται στα Α$750δισ. (55% του ΑΕΠ). Όπως διατυπώνουν κύκλοι της αγοράς που αρέσκονται να προσομοιάζουν την εθνική οικονομία ως ένα νοικοκυριό ή μια επιχείρηση που τα οικονομικά στοιχεία θα πρέπει να είναι ισχυρά: “fixing the budget matters, getting the debt under control frees up money for the things necessary providing a buffer in case the world economy gets into trouble so both main political sides should say that economic growth is needed to drive more jobs and more prosperity but their plans should need more detail and having to be fleshed out beyond a common, but not clearly defined, agenda”. Σοβαρές παραλείψεις και λάθη υπολογισμού παραδέχθηκε ο Θησαυροφύλακας, Scott Morrison, στην μετά την κατάθεση Προϋπολογισμού εποχή. Το ποσοστό του μη χρηματοοικονομικού χρέους (non-financial debt), δηλαδή αυτού που οφείλουν οι μη χρηματοοικονομικής φύσεως οργανισμοί όπως η κυβέρνηση, οι μη κερδοσκοπικοί οργανισμοί και τα νοικοκυριά, ως προς το ΑΕΠ, έχει προσεγγίσει το δυσθεώρητο επίπεδο του 243% σε σχέση με το 170% που ήταν το 2000. Ειδικά την τελευταία πενταετία, αυτό ανέρχεται με υψηλούς μονοψήφιους ρυθμούς, σχεδόν διπλάσιους εκείνου των ΗΠΑ και 50% παραπάνω της Κίνας. Αυτός είναι ο μεγάλος κίνδυνος που έρχεται στην αυστραλιανή οικονομία, δηλαδή ο εφυσυχασμός (complacency) της οιονεί αποπληρωμής των δανείων.

Φορολόγηση Επιχειρήσεων

Περίπου δύο εκ. μεσαίας κατηγορίας επιχειρηματίες (από πλευράς κύκλου εργασιών που κυμαίνεται μεταξύ Α$2-10εκ. ετησίως) ήτοι περίπου 100,000 επιχειρήσεις πρόκειται να καταβάλουν τον ίδιο φόρο με τις μεγάλες επιχειρήσεις, σύμφωνα με τη φορολογική πολιτική του Κόμματος των Εργατικών. “The Labor leader, Bill Shorthen, confirmed that typical small business such as wineries, café owners, mechanics, transport companies, restaurants, engineers and mum-and-dad entrepreneurs will be locked out of a tax cut. They will also be denied the $20,000 instant write-off”. Οι εν λόγω επιχειρήσεις λογίζονται ως η ατμομηχανή της εθνικής οικονομίας “engine room of the economy”. Όσες παρουσιάζουν κύκλο εργασιών μικρότερο, λογίζονται ως “micro businesses”. αναλογιζόμενοι μια υψηλού κόστους και αμοιβών οικονομία όπως η αυστραλιανή. Στόχος των Εργατικών είναι οι μεσαίες επιχειρήσεις να μην καρπούνται τις όποιες φοροαπαλλαγές αλλά να αναγκάζονται να επανεπενδύουν μέρος των κερδών τους. Αυτό βέβαια που φαίνεται ότι αψηφάται, ως παράγοντας διαμόρφωσης επιχειρηματικών δυσχερειών, είναι ο ανταγωνισμός της αγοράς, ο οποίος έχει χαρακτήρα αδυσώπητο. Κύριος ισχυρισμός των Εργατικών έναντι των Συντηρητικών (οι οποίοι θέλουν σταδιακή μείωση του φορολογικού συντελεστή για όλες τις επιχειρήσεις) είναι οι δυσμενείς επιδράσεις στην πρόθεση ταχύρρυθμου ισοσκελισμού του Προϋπολογισμού: “not to permanently damage the underlying basis of the budget”. Σήμερα, σύμφωνα με τις εξαγγελίες της κυβέρνησης του Συνασπισμού, οι μεγάλες επιχειρήσεις καταβάλουν φόρο 30% επί των κερδών ενώ οι μικρές (με τζίρο μέχρι $10εκ.) πρόκειται να μεταβούν στο 27.5% -ήδη 28.5% καταβάλλουν όσες έχουν τζίρο μέχρι $2εκ. Στατιστικά, σημειώνεται ότι οι εταιρείες με κύκλο εργασιών μεταξύ $2-$10 εκ. συνεισφέρουν $6.8δισ. ετήσιο φόρο (10.3% του συνολικά καταβαλλόμενου εταιρικού φόρου).   

Φορολογική Πολιτική Φυσικών Προσώπων

Υπό εξέταση είναι επίσης η μείωση του κατωφλίου φορολόγησης του εισοδήματος από τα συνταξιοδοτικά ταμεία (superannuation funds) στα Α$180,000 από τα Α$300,000 που είναι σήμερα. Το όριο αυτό είναι αισθητά χαμηλότερο ακόμα και από τα Α$250,000 που επιθυμούν οι Εργατικοί να καθορίσουν. Με την θέση σε ισχύ του μέτρου, πρόκειται να εισρεύσουν άνω των Α$2δισ. ετησίως στα κρατικά ταμεία. Μέχρι το 2012, όλες οι εργοδοτικές εισφορές φορολογούντο αυτοτελώς με 15%, στοιχείο έντονης κοινωνικής ανισότητας, αφού τα υψηλά εισοδήματα τελικώς κατέβαλαν απειροελάχιστα αναλογικά. Το 2012, η τότε κυβέρνηση των Εργατικών επέβαλε το κατώφλι των Α$300,000 ως όριο αυτελούς φορολόγησης ύψους 30%. Επί θέματος, ο Θησαυροφύλακας, Scott Morrison, είχε δηλώσει στο παρελθόν: “super should not be seen as an open-ended savings vehicle for wealthy Australians to accumulate large balances in a tax-preferred environment, well in excess of what is required for an adequate retirement”.

Νομισματική Πολιτική

Κατά τη συνεδρίαση της 3ης Μαΐου τ.ε., ημέρα κατάθεσης του Προϋπολογισμού, η Αυστραλιανή Αποθεματική Τράπεζα προέβη στην αναμενόμενη, επί 12μηνο, μείωση του βασικού επιτοκίου δανεισμού, από το 2% στο ιστορικά χαμηλό 1.75%, σταθμίζοντας τα στοιχεία αποπληθωρισμού της εθνικής οικονομίας (αισθητά κάτω του 2% πληθωριστικές πιέσεις). Στόχος είναι η εξασφάλιση της ροής χρήματος στην οικονομία στην ανάγκη εύρεσης κατάστασης ισορροπίας κατά τη μετάβαση στην μετά τις εξορυκτικές επενδύσεις εποχή (post mining boom). Η μείωση του επιτοκίου αμέσως επέδρασε θετικά, από πλευράς ενίσχυσης των εξαγωγικών τάσεων, στην ισοτιμία του αυστραλιανού νομίσματος, οδηγώντας το καθοδικά. Ο κεντρικός τραπεζίτης, Glenn Stevens, δήλωσε χαρακτηριστικά για τις προοπτικές της δανειακής χρηματαγοράς: ”funding costs for high-quality borrowers remain very low and, globally, monetary polixy remains remarkably accomodative”. Οι εδώ εμπορικές τράπεζες αμέσως πέρασαν όλο ή τμήμα της εν λόγω επιτοκιακής μείωσης στα δανειακά τους χαρτοφυλάκια (ήτοι από το μέσο 5.60% στο 5.35%).  Εν τούτοις θα πρέπει να σημειωθεί ότι η τάση είναι υπέρ της περαιτέρω απελευθέρωσης των αυστραλιανών επιτοκίων ανεξάρτητα της πολιτικής που πρόκειται τελικά να υιοθετήσει η ομοσπονδιακή τράπεζα των ΗΠΑ, για λόγους αύξησης της κατανάλωσης άρα και της ροής του χρήματος. Μετά την απόφαση της  συνόδου της Αποθεματικής Τράπεζας της Αυστραλίας (7 Ιουνίου τ.ε.) να διατηρήσει το επιτόκιο δανεισμού στο 1.75%, η απόδοση των 10ετών κρατικών ομολόγων αυξήθηκε στο 2.19% από το 2.14%  ενώ η ισοτιμία του αυστραλιανού δολλαρίου αυξήθηκε κατά μισή μονάδα βάσης (από US$73.85 σε US$74.35) διαμορφώνοντας συνθήκες αβεβαιότητας στον ξένο επιχειρηματικό προγραμματισμό αποτιμώμενο στο εθνικό νόμισμα.

Κοινωνική Πολιτική

Σύστημα Περίθαλψης «Medicare»

Το εξαγγελθέν πάγωμα, για μια τριετία, των επιστροφών του συστήματος περίθαλψης, συνολικού ύψους άνω των Α$900εκ., ταυτίζεται σύμφωνα με τον Ιατρικό Σύλλογο (Royal Australian College of General Practiotioners) με την αποτυχημένη εισαγωγή της συνεισφοράς των Α$7 για κάθε ιατρική επίσκεψη που ήθελε να εξασφαλίσει ο εξωθείς Π/Θ, Tony Abbott φέροντας τον τίτλο “co-payment by stealth”.  Μια τέτοια κυβερνητική στρατηγική επί της ουσίας πρόκειται να αλλάξει άρδην τη μέχρι στιγμής υιοθετούμενη πολιτική της καθολικής τιμολόγησης όλων των ασθενών ενός ιατρείου οδηγώντας τον ιατρικό κλάδο των παθολόγων σε πλήρη αλλαγή νοοτροπίας αντιμετώπισης των ασθενών, ιδιαίτερα των ευπαθών ομάδων (στους τομείς φροντίδας ηλικιωμένων και ΑΜΕΑ) που δικαιούντο ωφελειών.

Μαθητές / Τέκνα Προσχολικής Ηλικίας

Σε απάλειψη από την προεκλογική του εκστρατεία του αισιόδοξου επιδόματος μαθητών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, ύψους Α$4.5δισ., προέβη το κόμμα των Εργατικών λόγω μη εξορθολογισμένης κάλυψής του από τα κρατικά κονδύλια Labor forced to admit they cant keep it”. Εν λόγω πρόγραμμα είχε εξαγγελθεί από την πρότερη κυβέρνηση των Εργατικών (Π/Θ Julia Gillard) ερμηνευόμενο ως κοινωνική πολιτική προς τις οικογένειες με μικρά παιδιά ενώ ουδόλως σχετίζετο με τον εκπαιδευτικό τομέα. Η τότε κυβέρνηση σχεδίαζε (κάτι που δεν έγινε) να το χρηματοδοτήσει από το φόρο εξόρυξης. Επανερχόμενος ο Bill Shorten ανακοίνωσε την υποστήριξη των οικογενειών με προ-σχολικό επίδομα τέκνων (ύψους Α$3δισ.) το οποίο στην ουσία απευθύνεται προς τις εργαζόμενες μητέρες αφού “they are the primary partners who are responsible for childcare, doing a lot of the unpaid work and trying to work out the childcare bills”. Παράλληλα κρατικοί πόροι (Α$100εκ.) πρόκειται να κατευθυνθούν προς περιοχές υψηλής ζήτησης (ταυτίζονται με εκείνες της χαμηλής/μεσαίας εισοδηματικής κλίμακας) παιδικών σταθμών στην προσπάθεια περιορισμού της συναφούς λίστας αναμονής μέσω της δημιουργίας 1,200 σταθμών. Κριτικές κάνουν λόγο για περαιτέρω στρέβλωση της ήδη υψηλού κόστους αγοράς εάν υιοθετηθεί επίδομα της τάξης των Α$10,000 αντί των Α$7,500 για όσες οικογένειες έχουν εισόδημα μέχρι Α$150,000. Σε ερώτηση από που πρόκειται να προέλθουν οι πόροι κάλυψης των κονδυλίων ο Bill Shorten απάντησε από τις μειώσεις σε κοινωνικές δαπάνες, την άρνηση της μείωσης του φορολογικού συντελεστή για τις επιχειρήσεις, τον περιορισμό απόσβεσης των δαπανών βελτίωσης των κατοικιών και τη διατήρηση του ειδικού φόρου αντιμετώπισης του ελλείμματος. Οι Συντηρητικοί αντίθετα θεωρούν βέλτιστη την υιοθέτηση ενός ανταγωνιστικού τιμολογίου που συνάδει με τη λογική του «λιγότερου κράτους» στην οικονομία με βάση τους νόμους της αγοράς όμως τελικά κατέληξαν σε ποσοστιαία επί των διδάκτρων επιδότηση που κυμαίνεται μεταξύ 80%-20% αναλόγως του εισοδήματος του νοικοκυριού. Το ζήτημα είναι ευαίσθητο πολιτικά διότι περίπου 150,000 γονείς ισχυρίζονται ότι δεν δύνανται να αναζητήσουν εργασία λόγω του μη εύκολου εντοπισμού του κατάλληλου χώρου φύλαξης τέκνων. Οι σχετικές δαπάνες έχουν αυξηθεί κατά 30% την τελευαταία τριετία ενώ το μεγαλκύτερο ποσοστό επιδότησης προέρχεται από την Κοινοποιλτειακή κυβέρνηση.

Εργατικό Δυναμικό και Συνταξιοδοτικά Ταμεία

Το διαμορφούμενο σύστημα ιδιωτικών συνταξιοδοτικών ταμείων αδυνατεί σταδιακά να ανταποκριθεί στο συνεχώς μεταβαλλόμενο εργασιακό περιβάλλον που ολοένα απαιτεί εργατικό δυναμικό μερικής απασχόλησης και εξαιρετικά ευέλικτο (ιδιαιτέρως όταν μεσολαβούν μεγάλα χρονικά κενά μη απασχολησιμότητας). Στα κλιμάκια ηλικιών 15-24, η μείωση της συμμετοχής των δύο φύλων στη συνεχή εργασία είναι εμφανής μεταξύ των ετών 1980-2015. Αντίθετα, στις ηλικίες 25-64, το φαινόμενο αυτό μειώνεται ποσοστιαία για τους άνδρες ενώ παρατηρείται αύξηση στη συμμετοχή γυναικών. Ειδικότερα, παρατηρούνται τα εξής στη συμμετοχή στην πλήρη και συνεχή απασχόληση, ανά ηλικιακή κατηγορία:

  • Ηλ. {15-19}:   [Α] από 42% (1980) σε 18% (2015)  :   [Γ] από 38% (1980) σε  8% (2015).
  • Ηλ. {20-24}:   [Α] από 80% (1980) σε 50% (2015)  :   [Γ] από 56% (1980) σε 38% (2015).
  • Ηλ. {25-59}:   [Α] από 87% (1980) σε 79% (2015)  :   [Γ] από 37% (1980) σε 43% (2015).
  • Ηλ. {60-64}:  [Α] από 47% (1980) σε 50% (2015)  :   [Γ] από   7% (1980) σε 21% (2015).

Το πρόβλημα αφορά κυρίως τα χαμηλά εισοδήματα. Επί παραδείγματι, ένας εργαζόμενος με ετήσιες απολαβές Α$50,000 και μια πολιτική αμοιβών που απλά υπόκειται σε πληθωριστικές αυξήσεις δεν είναι εκ των πραγμάτων δυνατόν να διατηρήσει ένα αξιοπρεπές βιοτικό επίπεδο μετά τη σύνταξή του/της. Σημειώνεται ότι τα ποσοστά ανεργίας στην οικονομία, για το 2015, αναλόγως ηλικίας, διαμορφώθηκαν στα εξής επίπεδα σε σχέση με τα καταγραφέντα πολύ υψηλά στα μέσα των δεκαετιών ‘80 και ‘90:

     2015, 15-19 ετών: 19.0%

     2015, 20-24 ετών: 12.5%

     2015, 25-64 ετών:   5.9%

OIKONOMIKOI ΚΛΑΔΟΙ

Χρηματαγορά

Τράπεζες

Η αυστραλιανή τραπεζική αγορά χαρακτηρίζεται από ένα ολιγοπώλιο τεσσάρων εμπορικών τραπεζικών ιδρυμάτων (Commonwealth, Westpac, ANZ, NAB). Οι τέσσερις όμιλοι συνιστούν το 25% της κεφαλαιακής αξίας του χρηματιστηριακού δείκτη ASX200 αποτιμώμενες με άνω των Α$350δισ. και με κέρδη προ φόρων για το οικ. Έτος 2014/15, της τάξης των Α$30δισ. Ειδικότερα τα περιουσιακά σοιχεία των τεσσάρων τραπεζών είχαν ως εξής: (NAB: $945bln, CBA/Commonwealth: $903bln, ANZ: $890bln, Westpac: $812bln). Το μεγάλο πρόβλημα έγκειται στο ότι οι 4 αυτές τράπεζες υιοθετούν παρόμοια επιχειρηματικά μοντέλα διαχείρισης περιουσιακών στοιχείων ενώ λαμβάνουν κοινές αποφάσεις για την πορεία του αυστραλιανού τραπεζικού συστήματος. Η αχίλλειος πτέρνα είναι οι μη ενυπόθηκες δανειοδοτήσεις που έχουν παραχωρηθεί στα αυστραλιανά νοικοκυριά, ως παράγοντας κοινωνικής αστάθειας σε περίπτωση γενικευμένης χρηματοοικονομικής κρίσης.

Πιστωτικές Κάρτες

Σύμφωνα με ανάλυση της Αποθεματικής Τράπεζας, οι αναλήψεις μετρητών από πιστωτικές κάρτες έχουν φθάσει στο υψηλότερο επίπεδο εξαετίας. Το συνολικό ύψος αυτών υπερέβη τα Α$800εκ. το Μάρτιο 2016, με μέση ανάληψη τα Α$350. Χαρακτηριστική ήταν η διατύπωση της Bessie Hasan, δ/νουσας συμβούλου του οργανισμού Credit Card Finder: ”Cardholders should be cautious about treating credit as free money. Cash advances attract a higher interest rate, around 21.4%, often with an access fee of 3%, and begin to charge cardholders interest immediately rather than the typical 55 interest-free days on purchases”.

Γαλακτοκομικός Κλάδος

Με τον πόλεμο τιμών που έχει ξεσπάσει και που έχει οδηγήσει την πρωτογενή τιμή του γάλακτος στα Α$0.50/λίτρο, σημαντική ανακούφιση νοιώθουν ορισμένοι κτηνοτρόφοι που έχουν επιδοθεί στην εκτροφή βουβάλων των οποίων το γάλα πωλείται έναντι Α$3.50/λίτρο (οι βούβαλοι παράγουν υποτετραπλάσιο όγκο γάλακτος από τις αγελάδες). Σημειώνεται ότι με τη σταδιακή μεταστροφή της αγοράς οι αυστραλοί καταναλωτές πρόκειται να βιώσουν «επανάσταση» στα τρόφιμα και ροφήματα από πλευράς αξίας θρεπτικών ουσιών.

Ορυκτά Καύσιμα

Υδρογονάνθρακες

Με τον τίτλο «megaprojects failing to get off the ground» η Αυστραλία, σε συνδυασμό με τη ραγδαία πτώση των τιμών των υδρογονανθράκων (ανω του 75%), κινδυνεύει να απωλέσει τη φήμη προσέλκυσης και άμεσης υλοποίησης, στρατηγικής ενεργειακής σημασίας, επιχειρηματικών σχεδίων, στα βόρεια της χώρας και κυρίως στις Πολιτείες της Δυτικής Αυστραλίας και της Κουησλάνδης λόγω των συνεχών αναθεωρήσεων των επενδυτικών τους στρατηγικών εξαγορών και συγχωνεύσεων που δημιουργούν καθυστερήσεις στην υλοποίηση. Στον Πίνακα καταγράφονται τα εξής (ποσά σε US$):

State Project Main Operator Original Budget / Schedule Current Budget / Schedule
WA Pluto Woodside $12bln, late 2010 $15bln, April.2012
WA Gorgon Chevron $37bln, 2014 $54bln, Q1.2016
WA Wheatstone Chevron $29bln, 2016 $29bln, mid.2017
QLD QC LNG BG Group $15bln, 2014 $20.4 bln, Jan.2015
QLD Gladstone LNG Santos $16bln, 2015 $18.5bln, Oct.2015
QLD Australia Pacific LNG Origin/ConocoPhillips $23bln, mid.2015 $24.7bln, mid.2017
NT Ixthys Inpex $34bln, 2016 $37.4bln, 2017

Θερμικός Άνθρακας

Ο ινδικός ενεργειακός όμιλος Adani ευρίσκεται υπό πίεση να αποδείξει τον τρόπο χρηματοδότησης (ύψους Α$21.5δισ.) αξιοποίησης του ορυχείου θερμικού άνθρακα Carmichael, στην κοιλάδα Galilee, μετά την έγκριση της κυβέρνησης  της Πολιτείας Κουησλάνδης, της Π/Θ Annastacia Palaszczuk. Ο όμιλος ευελπιστεί να ξεκινήσει τα σχέδιά του διασύνδεσης του ορυχείου με τους μεταφορικούς άξονες και την εμβάθυνση του λιμένος Abbott Point, εντός του 2017, με σκοπό να εξάγει πλήρως, στην Ινδία (σε θερμικούς σταθμούς ενέργειας), το κοίτασμα των 11δισ. τόννων, δημιουργώντας παράλληλα 9,500 αυστραλιανές θέσεις εργασίας. Το μεγάλο κύα αντιδράσεων προέρχεται από ακτιβιστές (πολίτες και οργανισμούς όπως ο Australian Conservation Foundation) που αντιτίθενται σε περαιτέρω αξιοποίηση των ορυκτών καυσίμων στην Αυστραλία.  Ένα άλλο μεγάλο ζήτημα είναι η πρόκληση των χαμηλών διεθνών τιμών των ορυκτών καυσίμων (η τιμή του θερμικού άνθρακα έχει κυμανθεί μεταξύ US$41 και US$189 ανά τόννο εταξύ των ετών 1995 και 2016, με την πρόσφατη τιμή να προσεγγίζει τα US$55) σε συνάρτηση με τον όλο διάλογο περί των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής. Σημειώνεται επίσης ότι και οι άλλοι δύο υποστηρικτές του σχεδίου θερμικού άνθρακα στην κοιλάδα Γαλιλαίου, Hancock Coal και Waratah Coal των επιχειρηματικών κολοσσών της Gina Rinehart και του Clive Palmer αντιστοίχως έχουν δεινοπαθήσει να αποδείξουν τη βιωσιμότητα των επιχειρηματικών τους σχεδίων. "On project finance you need to show a return to get the money back. It doesn't matter they can take the coal and use it themselves. It's cheaper at the moment to buy it from somewhere else". Σύμφωνα με τον Πολιτειακό Υπουργό Ανάπτυξης και Ορυχείων, Anthony Lynham, "many voices have been heard and a lot of evidence considered, the mine's environmental authority had about 140 conditions to protect local flora and fauna, groundwater and surface water resources, as well as controls on dust and noise". Ως αντίθετη φωνή προς τους ακτιβιστές χαρακτηρίστηκε η ρήση του δ/ντος συμβούλου του οργανισμού Queensland Resources Council, Greg Lane, ότι δεν θα μπορούσε να βρεθεί καλύτερη στιγμή για μια τέτοια, μεγάλου διαμετρήματος, επένδυση όταν έχουν απωλεσθεί άνω των 20,000 θέσεων εργασίας στιον εξορυκτικό κλάδο στην Πολιτεία και έπεται συνέχεια. Πάντως ο μεγάλος κίνδυνος που ελλοχεύει για το οικοσύστημα είναι η λεύκανση των κοραλλιογενών υφάλων (wide-scale coral bleaching of the Great Barrier Reef) για την αντιμετώπιση της οποίας η Πολιτειακή κυβέρνηση έχει δεσμευθεί να δαπανήσει Α$100εκ., ποσό ελάχιστο σε σχέση με τον περιβαλλοντικό κίνδυνο. Από πλευράς θεσμικού πλαισίου στην Κουησλάνδη, τρεις είναι οι νόμοι περιβαλλοντικών επιπτώσεων που το απαρτίζουν: Mineral Resources Act 1989 (Qld) (MRA); Environmental Protection Act 1994 (Qld) (EPA); Environment Protection and Biodiversity Conservation Act 1999 (Cth) (EPBC Act). Στην περίπτωση που αναφέρουμε, η σχετική έγκριση δόθηκε με βάση την υποβάθμιση του έργου από “significant project” σε “coordinated project” σύμφωνα με το αρχικό νομικό πλαίσιο State Development and Public Works Organisation Act 1971 (Qld)Σε όρους διεθνούς εμπορίου, η Αυστραλία εξάγει το 75% του άνθρακα που παράγει (430εκ.τόννους), κατατασσόμενη δεύτερη μετά την Ινδονησία, η οποία εξάγει το 87%. Το ζήτημα έχει σημαντική πολιτική χροιά λόγω της όλης συζήτησης μετάβασης της εθνικής οικονομίας σε “πράσινη” από την πρόκληση αξιοποίησης ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.

Aνανεώσιμες Πηγές Ενέργειας/Κλιματική Αλλαγή

Το κόμμα των Εργατικών προτίθεται να δαπανήσει περί τα Α$100εκ. για τη δημιουργία κέντρων παροχής νομικοτεχνικών συμβουλών επί παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από αναναεώσιμες (αιολική). Σκοπός είναι η μέχρι το 2030 μείωση των εκπομπών διοξειδίου κατά 45% από τα επίπεδα του 2005. Η Αυστραλία συγκαταλέγεται μεταξύ των πρώτων 20 χωρών από πλευράς εκπομπών αερίων του θρμοκηπίου σύμφωνα με τη βάση δεδομένων EU EDGAR (17η θέση, με εκπομπές 25 δισ.τόνους διοξειδίου και 2η θέση, με εκπομπές 750 τόνους διοξειδίου ανά κάτοικο, μεταξύ των ετών 1970-2013).

Αγορά Κατοικιών

Σύμφωνα με έρευνα των δύο κύριων κτηματομεσιτικών διαδικτυακών εφαρμογών, Domain και Realestate, ανεξαρτήτως κομματικού σχηματισμού που θα προηγηθεί στις επερχόμενες εκλογές, οι τιμές των ακινήτων στα κύρια αστικά κέντρα δεν λένε να έχουν υποστεί σημαντική μείωση με άνω του 88% της προσφοράς για πώληση κατοικιών να εκκαθαρίζει εντός ή ακόμα και πρότερα των χρονικών περιθωρίων διενέργειας των πλειστηριασμών (auctions). Ο παράγοντας που διατηρεί σε υψηλά επίπεδα τις τιμές των ακινήτων ακούει στον όρο “fear of missing out” ο οποίος σε συνδυασμό με τα χαμηλά δανειακά επιτόκια που επικρατούν στην αγορά δεν αφήνει τις τιμές να υποχωρήσουν παρά το γεγονός ότι μερικοί κύκλοι της αγοράς κάνουν λόγο για «φούσκα ακινήτων». Η μεγάλη μάχη λαμβάνει χώρα μεταξύ συντελεστών των επενδυτών ακινήτων και των αγοραστών πρώτης κατοικίας, όπου η πρώτη κατηγορία μέσω των υπεραξιών στις οποίες προσβλέπει, διαμορφώνει την τάση της αγοράς: “It is a close call between investors and first home buyers trying to get into the market affordably”.

exports

Gefyres Ypourgeio logo 02highrez    ktp 1