Ενημερώσεις ανά θέμα
Εγγραφή στο Newsletter
ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΕΣ AΡΧΕΙΟΥ
Αποχώρηση της κινεζικής κοινοπραξίας από την κατασκευή του τερματικού παραλαβής και επαναεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) στο Βασιλικό
Κατηγορίες κειμένου: | |
---|---|
Χώρα αναφοράς: | ΚΥΠΡΟΣ |
Ημερομηνία: | 14/07/2024 |
Έκδοση: | Γραφείο Ο.Ε.Υ. Λευκωσίας |
Κείμενο: | Σε διαπραγματεύσεις με την κινεζική κοινοπραξία CPP-METRON Consortium Ltd (CMC Ltd), προκειμένου να τερματιστεί το αδιέξοδο με το έργο κατασκευής του τερματικού Φ.Α. στο Βασιλικό, βρίσκεται το κυπριακό δημόσιο. Οι διαπραγματεύσεις φαίνεται ότι θα οδηγήσουν σε έξοδο της κοινοπραξίας από αυτό το σημαντικό για την Κύπρο έργο υποδομής. Σχετική αναφορά του κ/Υπουργού Ενέργειας κ. Γ. Παπαναστασίου στην Επιτροπής Ενέργειας της Βουλής φαίνεται να επιβεβαιώνει την κατεύθυνση, που έχουν πάρει οι διαπραγματεύσεις μεταξύ ΕΤΥΦΑ και κινεζικής πλευράς, η κατάληξη των οποίων εκτιμάται ότι θα οδηγήσει σε «βελούδινο» διαζύγιο, δηλαδή έναν συμφωνημένο τερματισμό της σύμβασης του έργου, προκειμένου να αποφευχθεί η σύγκρουση, με ότι αυτό μπορεί να συνεπάγεται για την ολοκλήρωση του ενεργειακού έργου. Οι εξελίξεις με την ανακοίνωση των τελικών αποφάσεων αναμένονται μέχρι τέλος Ιουλίου τ.έ. Οι όποιες εξελίξεις πάντως εξαρτώνται άμεσα από τη συμφωνία των δύο πλευρών για την πλωτή μονάδα FSRU «Προμηθέας», η οποία βρίσκεται στη Σαγκάη. Όπως ανέφερε ο Υπουργός Ενέργειας στα μέλη της αρμόδιας Κοινοβουλευτικής Επιτροπής μόλις επιτευχθεί συμφωνία και το πλοίο αποπλεύσει από τη Σαγγάη θα ανακοινωθεί και η συμφωνημένη έξοδος της κινεζικής κοινοπραξίας από τη σύμβαση του έργου. Η ΕΤΥΦΑ, σύμφωνα με τον προγραμματισμό, που γίνεται θα ολοκληρώσει τις εργασίες με άλλον εργολάβο, τον οποίον θα αναζητήσει άμεσα. Όπως γίνεται αντιληπτό από τα λεγόμενα του κ. Παπαναστασίου, οι διαπραγματεύσεις ΕΤΥΦΑ με την κινεζική κοινοπραξία συνεχίζονται με κεντρικό ζήτημα την πλωτή μονάδα και η άλλη πλευρά εγείρει θέματα οικονομικής φύσεως και όχι μόνο προκειμένου να παραδώσει το πλοίο, το οποίο έχει αποπληρωθεί από την ΕΤΥΦΑ. Κατά τον κ. Παπαναστασίου «πρόκειται για μια σκληρή διαπραγμάτευση, που συνδέει τον απόπλου της πλωτής μονάδας με τις υπόλοιπες λύσεις, οι οποίες προδιαγράφεται να δοθούν για τα υπόλοιπα δύο μέρη του τερματικού». Τα 2+1 μέρη του έργου, στα οποία αναφέρθηκε ο κ. Παπαναστασίου, αφορούν στην προβλήτα στο Βασιλικό, τις χερσαίες υποδομές του τερματικού και το πλοίο FSRU. Κατά την κυπριακή πλευρά από τα τρία μέρη το δυσκολότερο και πλέον πολύπλοκο είναι η πλωτή μονάδα, η οποία αποτελεί το 75% του έργου στο Βασιλικό. Τα άλλα δύο μέρη θεωρούνται ευκολότερα να ολοκληρωθούν μιας και έχει κατασκευαστεί το 60%. Το υπόλοιπο 40%, όπως όλα δείχνουν, θα αποπερατωθεί με άλλες επιλογές εκτός της σύμβασης του έργου. Η μετατροπή του πλοίου σε FSRU έχει ήδη ολοκληρωθεί και αυτό, που απομένει για τον απόπλου του είναι δύο πιστοποιήσεις του νηογνώμονα. Η πρώτη αφορά στη μεταφορά υγροποιημένου Φ.Α. (LNG carrier) και η δεύτερη την επαναεριοποίηση του Φ.Α. Για την πρώτη πιστοποίηση ο νηογνώμονας αποδέχεται να επιτρέψει τον απόπλου του πλοίου υπό προϋποθέσεις, κάτι που φαίνεται ότι δεν προβλέπεται στις σχετικές συμφωνίες, και η δεύτερη σχετίζεται με τον έλεγχο του κατά πόσον λειτουργεί το πλοίο μέσα στα πλαίσια των προδιαγραφών καθώς θα πρέπει να μπει σε τερματικό εισαγωγής, όπως είναι αυτό που κατασκευάζεται στο Βασιλικό. Σύμφωνα με τον κ/Υπουργό Ενέργειας η ΕΤΥΦΑ επιδιώκει τον απόπλου του πλοίου το συντομότερο, παράλληλα με την κατάληξη σε συμφωνία εντός Ιουλίου τ.έ. και τον τερματισμό της σύμβασης. Αξίζει τέλος να σημειωθεί ότι πέραν του πλοίου, η προσπάθεια και επιδίωξη της κυπριακής πλευράς ήταν η ολοκλήρωση του τερματικού στο Βασιλικό με την κινεζική κοινοπραξία, που ανέλαβε την κατασκευή του. Ωστόσο αυτή η προοπτική (plan A) θεωρείται μη εφικτή, με τις δύο πλευρές να αντιλαμβάνονται τις δυσκολίες ομαλής εκτέλεσης της σύμβασης. Η ΕΤΥΦΑ εκτιμά πως το τερματικό πολύ δύσκολα θα μπορούσε να ολοκληρωθεί από την κινεζική κοινοπραξία, με δεδομένο ότι έχει ζητήσει και πάρει αρκετές παρατάσεις. Οι καθυστερήσεις μεταφράζονται ως αδυναμία της κοινοπραξίας να ολοκληρώσει το έργο και αποδίδονται σε τεχνικές και οικονομικές διαπιστώσεις, που έχουν οδηγήσει στην αντίληψη για εξεύρεση λύσης εκτός της συγκεκριμένης σύμβασης (plan B). Για την ιστορία αναφέρουμε ότι, οι παρατάσεις που πήρε η κοινοπραξία ήταν : Σεπτέμβριος 2022, Ιούλιος 2023, Οκτώβριος 2024, Ιούλιος 2024. Ωστόσο, αυτό που προκαλεί εντύπωση, σύμφωνα με όσα ανέφερε ο κ. Παπαναστασίου στη Βουλή, είναι ότι στην αρχική σύμβαση του έργου δεν υπήρχε κανένας χρονικός περιορισμός. |