Ενημερώσεις ανά θέμα
Εγγραφή στο Newsletter
ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΕΣ AΡΧΕΙΟΥ
Ρουμανία – Εισοδήματα και κατά κεφαλήν ΑΕΠ ανά επαρχία
Κατηγορίες κειμένου: | |
---|---|
Χώρα αναφοράς: | ΡΟΥΜΑΝΙΑ |
Ημερομηνία: | 21/07/2024 |
Έκδοση: | Γραφείο Ο.Ε.Υ. Βουκουρεστίου |
Κείμενο: | Η ιστοσελίδα οικονομικού περιεχομένου Economedia.ro, δημοσίευσε μία ανάλυση που πραγματοποίησε η Σχολή Οικονομικών Επιστημών και Διοίκησης Επιχειρήσεων (FSEGA) του Πανεπιστημίου του Cluj (UBB - Universitatea "Babeş-Bolyai") στο πλαίσιο του ερευνητικού προγράμματος “Romanian Economic Monitor”, σχετικά με το κατά κεφαλήν ΑΕΠ και τους μισθούς ανά περιφέρεια – επαρχία στην Ρουμανία. Οι οικονομολόγοι που διεξήγαγαν την έρευνα, επισημαίνουν καταρχάς ότι, τα τελευταία χρόνια, οι οικονομικές επιδόσεις της Ρουμανίας είχαν μια ελπιδοφόρα εξέλιξη σε σύγκριση με τις χώρες της περιοχής (ΝΑ Ευρώπη), ιδίως όσον αφορά την εξέλιξη του δείκτη του κατά κεφαλήν ΑΕΠ (σημειώνεται ότι το κατα κεφαλήν ΑΕΠ στην Ρουμανία, άγγιξε το 2023, τα 16.500 ευρώ σε εθνικό επίπεδο) : ενώ πριν από 10 χρόνια η Ρουμανία βρισκόταν στο 55% σε σύγκριση με τον μέσο όρο της Ε.Ε. για τον δείκτη αυτό, τα τελευταία στοιχεία της Eurostat (2023) δείχνουν ότι αγγίζει πλέον το 80%, έχοντας υπερκεράσει την Ουγγαρία και τη Σλοβακία και φτάσει ουσιαστικά το επίπεδο της Πολωνίας. Ωστόσο – και αυτό ουσιαστικά αποτελεί το αντικείμενο της έρευνας – οι ερευνητές επισημαίνουν ότι σε αυτές τις περιπτώσεις (στοιχεία Eurostat) μιλάμε για μέσες τιμές σε εθνικό επίπεδο και η ατομική αντίληψη μπορεί να είναι πολύ διαφορετική από αυτό που δείχνει η εξέλιξη του δείκτη σε επίπεδο χώρας. Ο κύριος λόγος για αυτή την αποκλίνουσα αντίληψη είναι οι ανισότητες μεταξύ των διαφόρων περιφερειών της χώρας. Έτσι, από τα αποτελέσματα της έρευνας, συνάγεται πέραν πάσης αμφιβολίας ότι υπάρχουν σοβαρές ανισότητες μεταξύ των περιφερειών : για παράδειγμα, στις επαρχίες Vaslui, Botoșani και Giurgiu, το κατά κεφαλήν ΑΕΠ φτάνει μόλις στο 44-48% του εθνικού μέσου όρου, ενώ απεναντίας, στις επαρχίες Brașov, Timiș και Cluj, το κατά κεφαλήν ΑΕΠ υπερβαίνει τον εθνικό μέσο όρο από 16-45%. Το αποκορύφωμα αποτελεί η πρωτεύουσα της χώρας (Βουκουρέστι), όπου το κατά κεφαλήν ΑΕΠ φτάνει στο 280% του εθνικού μέσου όρου. Στην πραγματικότητα, μόνο ο δήμος του Βουκουρεστίου και έξι επαρχίες της χώρας έχουν κατά κεφαλήν ΑΕΠ πάνω από τον εθνικό μέσο όρο : οι Cluj, Timiș, Brașov, Constanța, Sibiu και Prahova. Σύμφωνα με την ανάλυση, οι αποκλίνουσες οικονομικές επιδόσεις σε κάθε επαρχία επηρεάζουν επίσης τους μέσους μισθούς σε αυτές. Ως αποτέλεσμα, με λίγες εξαιρέσεις, οι νομοί που μπορούν να παράγουν υψηλότερη οικονομική αξία ανά κάτοικο φτάνουν και σε υψηλότερο επίπεδο καθαρών μέσων μισθών. Ειδικότερα, το Βουκουρέστι και οι επαρχίες Cluj, Timiș, Ilfov και Iași υπερβαίνουν τον μέσο όρο της χώρας, όσον αφορά τις καθαρές μέσες μηνιαίες αποδοχές των εργαζομένων. Στον αντίποδα, οι επαρχίες Teleorman, Vrancea και Harghita είναι αυτές με τα χαμηλότερα επίπεδα καθαρών μέσων μισθών σε σύγκριση με τον εθνικό μέσο όρο. Εκ της ανωτέρω σύνδεσης μεταξύ ΑΕΠ και καθαρών μισθών, προκύπτει (βάσει πάντα της εν θέματι ανάλυσης) ότι για να αυξηθούν οι απολαβές των υπαλλήλων σε μία επαρχία, πρέπει προηγουμένως να βελτιωθεί η αποτελεσματικότητα των οικονομικών δραστηριοτήτων και να αυξηθεί η παραγωγικότητα σε αυτή. Οι λύσεις μπορούν φυσικά να είναι πολλαπλές, από την προσέλκυση εγχώριων και ξένων επενδύσεων ή την ενθάρρυνση της επιτυχημένης επιχειρηματικότητας, μέχρι τις υποδομές και την τεχνολογική ανάπτυξη ή τις επενδύσεις στην εκπαίδευση και την καινοτομία. Ωστόσο, υπάρχουν και εξαιρέσεις στον κανόνα της σχέσης μεταξύ του κατά κεφαλήν ΑΕΠ και του μέσου μισθού κάθε επαρχίας, ιδίως όσον αφορά περιφέρειες με χαμηλό κατά κεφαλήν ΑΕΠ, αλλά σχετικά υψηλούς μέσους καθαρούς μισθούς. Για παράδειγμα, στην επαρχία Vaslui, το κατά κεφαλήν ΑΕΠ ανέρχεται μόλις στο 44% του εθνικού μέσου όρου, ενώ ο μέσος καθαρός μηναίος μισθός φτάνει στο 78% του αντίστοιχου μέσου εθνικού μισθού. Η αυτή διαφορά μεταξύ των δύο δεικτών παρατηρείται και στις επαρχίες Botoșani (46% - 78%), Giurgiu (48% - 86%), Călărași (53% - 84%), Suceava (54% - 80%) και Bacău (62% - 88%). Οι αιτίες της διαφοράς αυτής στις ανωτέρω επαρχίες, είναι πολλαπλές : η υποχρέωση των επιχειρήσεων να καταβάλουν στους εργαζόμενους τουλάχιστον τον κατώτατο μισθό ανά κλάδο οικονομικής δραστηριότητας ανεξάρτητα από την παραγόμενη οικονομική αξία, πιθανές διαφορές στο ποσοστό ανεργίας ή στη βιομηχανική σύνθεση των επαρχιών, οι θέσεις εργασίας στο δημόσιο τομέα που είναι καλύτερα αμοιβόμενες από αυτές του ιδιωτικού τομέα, αποτελούν λόγους που μπορούν να εξηγήσουν το φαινόμενο αυτό, σύμφωνα με τους ερευνητές του “Romanian Economic Monitor”. Στον αντίποδα, υπάρχουν επαρχίες όπου το κατά κεφαλήν ΑΕΠ υπερβαίνει τον εθνικό μέσο όρο, αλλά ο μέσος καθαρός μισθός είναι σχετικά χαμηλότερος : στην επαρχία Constanța για παράδειγμα, το κατά κεφαλήν ΑΕΠ υπερβαίνει σαφώς τον εθνικό μέσο όρο (113%), αλλά οι μέσοι καθαροί μισθοί είναι χαμηλότεροι από αυτόν (89%). Άλλα παραδείγματα της κατηγορίας αυτής, είναι η Prahova (102% - 95%), το Sibiu (103% - 95%) και το Brașov (116% - 98%). Τέλος, σημειώνεται ότι σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του Εθνικού Ινστιτούτου Στατιστικής (INS), τον Μάιο του τρέχοντος έτους οι μέσες καθαρές αποδοχές σε εθνικό επίπεδο ήταν 5.118 λέι (περίπου 1.034 ευρώ), μειωμένες κατά 99 λέι – 20 ευρώ περίπου (-1,9%) σε σύγκριση με τον Απρίλιο του 2024. Επαρχία Κατά κεφαλήν ΑΕΠ σε συνάρτηση με τον εθνικό μ.ο. Μέσος μηνιαίος μισθός σε συνάρτηση με τον εθνικό μ.ο. Βουκουρέστι 280% 140% Cluj 145% 123% Timis 133% 112% Brasov 116% 98% Constanta 103% 89% Sibiu 102% 99% Prahova 96% 95% Ilfov 96% 104% Alba 92% 87% Gorj 92% 89% Arad 89% 85% Arges 89% 92% Iasi 86% 104% Mures 82% 91% Salaj 82% 82% Dolj 79% 90% Bihor 79% 82% Hunedoara 78% 79% Tulcea 78% 83% Valcea 78% 78% Caras-Severin 77% 80% Covasna 74% 79% Harghita 73% 77% Maramures 73% 81% Braila 72% 78% Dambovita 69% 82% Satu Mare 69% 82% Buzau 68% 79% Galati 66% 86% Mehedinti 66% 78% Ialomita 65% 82% Olt 63% 87% Bistrita-Nasaud 63% 78% Bacau 62% 88% Teleorman 62% 76% Neamt 60% 80% Vrancea 57% 76% Suceava 54% 80% Calarasi 53% 84% Giurgiu 48% 86% Botosani 46% 78% Vaslui 44% 78% |