ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΕΣ AΡΧΕΙΟΥ
Ο κινεζικός τομέας ρομποτικής.
File Categories: | |
---|---|
Χώρα αναφοράς: |
![]() |
Ημερομηνία: | 11/04/2025 |
Σχετικός σύνδεσμος: | https://focus.cbbc.org/chinas-robotics-industry-ambition-investment-modernisation/ |
Έκδοση: | Γραφείο Ο.Ε.Υ. Πεκίνου (Αρμοδιότητα και για Μογγολία) |
Πηγή: | Σινο-Βρετανικό Επιχειρηματικό Συμβούλιο |
Κείμενο: | Σύμφωνα με άρθρο που έχει αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του Σινο-Βρετανικού Επιχειρηματικού Συμβουλίου (https://focus.cbbc.org/chinas-robotics-industry-ambition-investment-modernisation/), την τελευταία δεκαετία, ο κινεζικός τομέας ρομποτικής έχει σημειώσει εντυπωσιακή ανάπτυξη. Ειδικότερα, κατά την Διεθνή Ομοσπονδία Ρομποτικής (https://ifr.org/), το 2013, η Κίνα κάλυπτε μόλις το 14% των βιομηχανικών ρομποτικών εγκαταστάσεων παγκοσμίως. Το 2022, το ποσοστό αυτό είχε διαμορφωθεί σε 52% ενώ το ίδιο έτος στην Κίνα εγκαταστάθηκαν 290.114 μονάδες. Το δε 2023, η ρομποτική πυκνότητα της Κίνας (αριθμός ρομπότ ανά 10.000 εργαζομένους στην μεταποίηση) διαμορφώθηκε σε 470, με αποτέλεσμα η Κίνα να ξεπεράσει την Γερμανία (429) και την Ιαπωνία (419) και να υπολείπεται μόνον της Ν. Κορέας και της Σιγκαπούρης. Το άλμα αυτό του κινεζικού τομέα ρομποτικής αντικατοπτρίζει μια δεκαετία επιθετικών κυβερνητικών πολιτικών, όπως η «Made in China 2025» και το 14ο Πενταετές Πρόγραμμα, οι οποίες θεωρούσαν τον συγκεκριμένο τομέα ακρογωνιαίο λίθο για την ανάπτυξη της βιομηχανικής καινοτομίας. Η αξία του τομέα είναι εξίσου εντυπωσιακή. Το 2021, το Κινεζικό Ίδρυμα Ηλεκτρονικής (https://www.cie.org.cn/) προσδιόρισε την αξία του τομέα σε 83,9 δισ. RMB (~€ 11,0 δισ.), η οποία κατανέμεται ως εξής: α) βιομηχανικά ρομπότ - 44,6 δισ. RMB (~€ 5,8 δισ.) και β) ρομπότ υπηρεσιών - 39,3 δισ. RMB (~€ 5,1 δισ.). Το 2022, τα έσοδα του τομέα ανήλθαν σε 170 δισ. RMB (~€ 24,0 δισ.), ενώ εκτιμάται ότι ο σύνθετος ρυθμός ετήσιας ανάπτυξης αυτού, έως το 2025, θα διαμορφωθεί σε 20%. Τα οφέλη από την χρήση των ρομπότ στην Κίνα είναι πολλαπλά: κατ’ αρχάς, ενισχύουν την παραγωγικότητα, μειώνοντας παράλληλα το εργατικό κόστος, στο πλαίσιο ενός συρρικνούμενου εργατικού δυναμικού (εκτιμάται ότι ο ενεργός πληθυσμός της χώρας θα μειωθεί σε 800 εκ. το 2050, έναντι 998 εκ., το 2014). Επίσης, μπορούν να διεκπεραιώσουν επικίνδυνες ή/και εξειδικευμένες εργασίες, απελευθερώνοντας ανθρώπινο δυναμικό, το οποίο μπορεί να απασχοληθεί σε εργασίες υψηλότερης πρόσθετης αξίας. Τέλος, ενισχύουν την αποδοτικότητα των επιχειρήσεων, σε τομείς όπως η αυτοκινητοβιομηχανία και η βιομηχανία ηλεκτρονικών. Μια σειρά κινεζικών επιχειρήσεων καταλαμβάνουν ηγετική θέση στην εγχώρια βιομηχανία ρομποτικής. Επί παραδείγματι, η «Inovance» (https://www.inovance.com/global/index.html), η οποία συχνά αποκαλείται «μικρή Huawei», καθώς βασικά στελέχη της εργάζονταν εκεί στο παρελθόν, και δραστηριοποιείται στους τομείς του βιομηχανικού αυτοματισμού και των ηλεκτροκινητήρων οχημάτων, κατακτώντας ένα ολοένα αυξανόμενο μερίδιο σε μια αγορά όπου, στο παρελθόν, κυριαρχούσαν επιχειρήσεις αλλοδαπού κεφαλαίου. Επίσης, άλλες σημαντικές επιχειρήσεις είναι η «Siasun» (https://en.siasun.com/), η οποία πρωτοπορεί στην ρομποτική τεχνητής νοημοσύνης, και η «Ubtech» (https://www.ubtrobot.com/en/), η οποία δραστηριοποιείται στον τομέα των ανδροειδών και των τεχνολογιών εκπαίδευσης. Τέλος, η «Zhejiang Shuanghuan Driveline Co., Ltd.» (https://www.gearsnet.com/en/) φαίνεται να απειλεί την κυριαρχία της Ιαπωνίας στον τομέα των υψηλής ακρίβειας εξαρτημάτων αυτοκινήτου, όπως π.χ. οι μειωτήρες ανύσματος περιστροφής, όπου καταλαμβάνει μερίδιο 14%. Γενικώς, εκτιμάται ότι οι κινεζικές επιχειρήσεις καλύπτουν το 47% της εσωτερικής αγοράς, έναντι μόλις 28% προ δεκαετίας. Παρά το γεγονός ότι ο αριθμός των άμεσων εξαγορών αλλοδαπών επιχειρήσεων ρομποτικής είναι χαμηλός, λόγω των αυστηρών περιορισμών της Δύσης, οι συνεργασίες και οι επενδύσεις είναι αρκετές. Μεγάλες επιχειρήσεις του εξωτερικού, όπως η ελβετική «ABB» (https://global.abb/group/en), η ιαπωνική «Fanuc» (https://www.fanuc.com/) και η επίσης ιαπωνική «Yaskawa» (https://www.yaskawa-global.com/), έχουν κατευθύνει πόρους τους στην Κίνα, κατασκευάζοντας εργοστάσια μεγάλου μεγέθους στην Σαγκάη αλλά και σε άλλες περιοχές της χώρας. Ειδικότερα, τα εργοστάσια της «ΑΒΒ» και της «Fanuc» στην Σαγκάη κατατάσσονται μεταξύ των μεγαλύτερων στον κόσμο, ενώ τα τρία (3) εργοστάσια της «Yaskawa» παράγουν 18.000 μονάδες ετησίως. Η άνθηση του κινεζικού τομέα ρομποτικής δεν είναι γεωγραφικώς ομοιόμορφη. Η περιοχή του Δέλτα του Ποταμού Yangtze (Σαγκάη, Kunshan, Nanjing) διατηρεί ηγετική θέση, καθώς διαθέτει μία στιβαρή βιομηχανική βάση και ένα ανεπτυγμένο οικοσύστημα νεοφυών επιχειρήσεων. Το Shenzhen, το οποίο αποκαλείται και «Silicon Valley της Κίνας», διαδραματίζει καίριο ρόλο στους τομείς των ηλεκτρονικών και της καινοτομίας, φιλοξενώντας επιχειρήσεις όπως ή «Ubtech». Το Guangzhou κυριαρχεί στον τομέα της ρομποτικής αυτοκινήτων, φιλοξενώντας επιχειρήσεις όπως η «GAC Group» (https://www.gac.com.cn/en/), η οποία καινοτομεί συνεχώς. Το Suzhou, το οποίο φιλοξενεί πάνω από 600 συναφείς επιχειρήσεις, οι οποίες, το 2023, είχαν κύκλο εργασιών 130 δισ. RMB (~€ 17,0 δισ.), αποτελεί κόμβο παραγωγής εξαρτημάτων και ενσωμάτωσης Τεχνητής Νοημοσύνης. Τέλος, το Chengdu αποτελεί αναδυόμενο κόμβο αεροδιαστημικής και αμυντικής ρομποτικής, η ανάπτυξη της οποίας στηρίζεται από κρατικά βιομηχανικά πάρκα. Οι επιδράσεις της ανάπτυξης της ρομποτικής επεκτείνονται και σε άλλους τομείς της κινεζικής οικονομίας. Η αυτοκινητοβιομηχανία και η βιομηχανία ηλεκτρονικών, οι δύο μεγαλύτεροι μεταποιητικοί τομείς της χώρας, εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από τα ρομπότ για την διενέργεια συναρμολογήσεων και εργασιών ακριβείας. Το 2021, η ζήτηση για ρομπότ στους τομείς των νέων μορφών ενέργειας, όπως εκείνες των μπαταριών λιθίου και των φωτοβολταϊκών, αυξήθηκε κατά 131% και 51%, αντίστοιχα. Οι τομείς της διαχείρισης της διακίνησης εμπορευματικών μεταφορών και αποθήκευσης, οι οποίοι παρουσιάζουν εκρηκτική ανάπτυξη, λόγω του ηλεκτρονικού εμπορίου, επωφελούνται από την αυτοματοποίηση με βάση την Τεχνητή Νοημοσύνη, ενώ οι τομείς της υγειονομικής φροντίδας και της γεωργίας αξιοποιούν λύσεις όπως χειρουργικά ρομπότ και μη επανδρωμένα αέρια οχήματα για την φύτευση των καλλιεργειών. Όπως μάλιστα τονίζει η Αναλύτρια του Χρηματοπιστωτικού Ομίλου «Macquarie Group» (https://www.macquarie.com/us/en.html), κα Daisy Chang, επεξηγώντας πώς το οικοσύστημα της ρομποτικής της Κίνας τροφοδοτεί ευρύτερες οικονομικές μεταβολές, «η συνεχιζόμενη ανάπτυξη της εφοδιαστικής αλυσίδας βιομηχανικών ρομπότ έχει ελαττώσει το κατώφλι επιχειρηματικού κεφαλαίου για την διενέργεια αυτοματοποιημένων μεταφορών». Σύμφωνα με το τρέχον Πενταετές της Πρόγραμμα, στόχος της Κίνας είναι να καταστεί παγκόσμιος κόμβος καινοτομίας, έως το 2025, και παγκόσμια ηγέτιδα δύναμη, έως το 2035. Λαμβάνοντας υπ’ όψιν το γεγονός ότι η Κίνα διαθέτει περισσότερα από 190.000 Διπλώματα Ευρεσιτεχνίας που σχετίζονται με ρομπότ, αλλά και τα επιτεύγματα της χώρας στους τομείς της Τεχνητής Νοημοσύνης, των δικτύων κινητής τηλεφωνίας πέμπτης γενεάς και του Διαδικτύου των Πραγμάτων, ο κινεζικός τομέας ρομποτικής παρουσιάζει ευκαιρίες εκθετικής ανάπτυξης. Διάφοροι δε αναλυτές προβλέπουν ότι, το απόθεμα ρομπότ της χώρας θα αυξάνεται κατά 5-10% ετησίως, έως το 2027, κυρίως λόγω της εντονότερης δραστηριοποίησης των κινεζικών επιχειρήσεων, αλλά και των πλεονεκτημάτων κόστους που παρουσιάζονται στην χώρα. Σύμφωνα δε με τον Πρόεδρο του Ιδρύματος Τεχνολογίας Πληροφοριών και Καινοτομίας (https://itif.org/), κ. Robert D. Atkinson, «πολύ σύντομα οι κινεζικές εταιρείες ρομποτικής θα συναγωνίζονται επί ίσοις όροις τις υπόλοιπες επιχειρήσεις», γεγονός που εκτιμάται ότι θα σημάνει τεκτονικές αλλαγές στον παγκόσμιο ανταγωνισμό. |