ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΕΣ AΡΧΕΙΟΥ
File Categories: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Χώρα αναφοράς: |
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ημερομηνία: | 16/01/2017 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Έκδοση: | Γραφείο Ο.Ε.Υ. Σύδνεϋ | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Κείμενο: | ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΑΥΣΤΡΑΛΙΑΝΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΥ ΕΤΟΥΣ 2016-17
Η στρατηγική του κοινοπολιτειακού προϋπολογισμού οικονομικού έτους 2016/17, ο οποίος διακατείχετο από έντονο άρωμα εκλογών λόγω της επικείμενης αναμέτρησης στις 2 ιουλίου τ.ε., αποκαλούμενος από το Θηασυροφύλακα ως δεκαετές αναπτυξιακό πρόγραμμα, εστιάστηκε στην εξασφάλιση τριών κοινωνικο-οικονομικών παραμέτρων: α) ανάπτυξης και εργασίας, β) βιωσιμότητας του φορολογικού συστήματος και γ) σταδιακής εξισορρόπησης των προϋπολογιστικών κονδυλίων.
Τα καίρια σημεία στα οποία βασίστηκαν οι προγραμματικές δηλώσεις της κυβέρνησης και που απετέλσαν σημεία αντιπαράθεσης μεταξύ κυβέρνησης και αξιωματικής αντιπολίτευσης ήταν οι δεσμεύσεις για:
Σύμφωνα με τη ρήση του κοινοπολιτειακού Π/Θ στο πλαίσιο κατάθεσης του Προϋπολογισμού στις 3 Μαΐου τ.ε., το βασικό ερώτημα που θα έπρεπε να απασχολεί τους αυστραλούς πολίτες, είναι η επιλογή της πολιτικής που θα είχε ως πρωταρχικό σκοπό να οδηγήσει την αυστραλιανή οικονομία σε αποτελεσματική μετάβαση από την εποχή της εντατικοποίησης των επενδύσεων στον ορυκτό της πλούτο σε εκείνην των αποεπενδύσεων και της ανάπτυξης μια καινοτομικής οικονομίας. Το ερώτημα που διατύπωσε ο Π/Θ είχε ως εξής: “Who do you entrust to ensure that Australia continues successfully to transition from an economy fired up by a mining construction boom to one that is more diverse, innovative productive and open to the world”?
Με την εθνική οικονομία να διατηρεί την επί 26 συνεχή έτη, θετικού προσήμου ανάπτυξης, δυναμική της (το επόμενο οικ. έτος αναμένεται να σταθεροποιηθεί στο +2.5%), η κυβέρνηση σχεδιάζει μια αποκλιμάκωση του ελλείμματος από τα Α$37.1δισ. (-2.2%ΑΕΠ) το 2016-17 στα Α$6.0δισ. (-0.3%ΑΕΠ) το 2019-20, με στρατηγική η οποία θα περιλαμβάνει στοχευμένα μέτρα δημοσιονομικού χαρακτήρα με τους εξής «νικητές» και «χαμένους» να διαμορφώνουν το δημοσιονομικό τοπίο: «Νικητές»:
«Χαμένοι»:
Οι πυλώνες στους οποίους είναι βασισμένος ο αυστραλιανός προϋπολογισμός οικονομικού έτους 2016/17 είναι οι εξής:
Ι. Ανάπτυξη και Εργασία σε μια Οικονομία σε Καθεστώς Μετάβασης:
ΙΙ. Βιωσιμότητα Φορολογικού Συστήματος για Κάλυψη των Βασικών Λειτουργιών του Κράτους:
ΙΙΙ. Εξασφάλιση Πολιτικής Σταδιακής Επίτευξης Πλεονάσματος:
Από πλευράς προοπτικών δημιουργίας πλεονασματικού προϋπολογισμού, η κυβέρνηση υπολογίζει να μειώσει αισθητά το έλλειμμα του Κοινοπολιτειακού Προϋπολογισμού μετά το οικονομικό έτος 2019-20 με πολλές κριτικές να έχουν ασκηθεί από οικονομικά “think tanks”, όπως το Grattan Institute, ότι εφ’ όσον η κυβέρνηση δεν δύναται να τιθασεύσει το έλλειμμα την αμέσως επόμενη οικονομικό έτος, «πως είναι δυνατόν να το πράξει σε μεσοπρόθεσμο διάστημα». Τα διαχρονικά διαμορφούμενα μεγέθη (Δαπάνες/Έσοδα) του Προϋπολογισμού διαφαίνονται παραστατικά στα ακόλουθα γραφήματα και πίνακα της Υπηρεσίας Αυστραλιανού Θησαυροφυλακίου.
ΕΣΟΔΑ / ΔΑΠΑΝΕΣ ΚΡΑΤΙΚΟΥ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ (1991-2020)
ΜΕΓΕΘΗ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ (2014-2020)
ΚΑΤΑΝΟΜΗ ΕΣΟΔΩΝ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ 2016/17 ΕΣΟΔΑ ($411.3δισ.)
Το 49% (Α$201.3δισ.) των εισπράξεων θα προέλθει από τη φορολόγηση φυσικών προσώπων.
ΚΑΤΑΝΟΜΗ ΔΑΠΑΝΩΝ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ 2016/17 ΔΑΠΑΝΕΣ ($445.0δισ.)
Το 36% των δαπανών αφορά την κοινωνική μέριμνα.
Σημειώνεται ότι κατά την κατάθεση του προϋπολογισμού ελήφθησαν υπ’ όψιν τα θεμελιώδη μεγέθη της αυστραλιανής οικονομίας. Τόσο αυτά όσο και οι διαμορφούμενες προκλήσεις αποτυπώνονται στα εξής στοιχεία:
Από πλευράς άσκησης κριτικής από την αξιωματική αντιπολίτευση, αυτή ετιάστηκε στην εξοικονόμηση Α$71δισ. για μια δεκαετία (alternative budget position), μέσω της μη υιοθέτησης της πολιτικής σταδιακής μείωσης στο 25% του εταιρικού φόρου με παράλληλη δυνατότητα παροχής φοροαπαλλαγών στα χαμηλά εισοδήματα (συνιστούν το 75% των εργαζομένων) και στον περιορισμό της μείωσης του φορολογικού συντελεστή στις επιχειρήσεις με όριο κύκλου εργασιών τα Α$2εκ. (συνιστούν το 83% της αυστραλιανής παραγωγικής βάσης). Επί θέματος, ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης, Bill Shorten, αναφέρθηκε ως εξής: “It makes no economic or budget sense to deliver the big four banks a multi-billion dollar tax break when Australia has a revenue problem”. Επιπρόσθετα, άσκησε κριτική για τις περικοπές κατά Α$80δισ., σε βάθος δεκαετίας, στα κονδύλια εκπαίδευσης και περίθαλψης, λόγω της μη ένταξής των σε αυτόματη τιμαριθμική αναπροσαρμογή ή και κλίμακα ανώτερη αυτής. Έτερο σημείο κριτικής ήταν η αναφορά για τη συνέχιση της ειδικής εισφοράς 2% στους έχοντες υψηλά εισοδήματα με σκοπό τη βελτίωση των μεγεθών του Προϋπολογισμού ενώ ειδική αναφορά έγινε στη μεθοδολογία χρηματοδότησης των εκπαιδευτικών κέντρων δεξιοτήτων (VET-FEE HELP/Vocational Education Training), η οποία εκτινάχθηκε από τα Α$700εκ., το 2013, στα Α$3δισ., το 2015. Τέλος, αναφέρθηκε στην υπερβάλλουσα καθυστέρηση υιοθέτησης πολιτικών αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής ώστε να μην απομονωθεί η χώρα από τις μεγαλύτερες προκλήσεις των επόμενων δεκαετιών, θέτοντας στόχο την κατά 50% κάλυψη των αναγκών ηλ. ενέργειας από ανανεώσιμες, μέχρι το 2030.
Κύκλοι της αγοράς (BCA/Business Council of Australia, ACCI/Australian Chamber of Commerce & Industry, Infrastructure Australia) υπεδέχθησαν, με θετικά σχόλια, τον Προϋπολογισμό δεδομένου ότι δίδει έμφαση στις υποδομές υποβοηθούμενος, αναπτυξιακά, από μια πολιτική χαμηλών επιτοκίων που, στο στάδιο μετάβασης της οικονομίας, έχει υιοθετήσει η αυστραλιανή Αποθεματική Τράπεζα. |