header

Επιπτώσεις της πανδημίας στις ελβετικές εμπορευματικές μεταφορές το 2020.
File Categories:
Χώρα αναφοράς: ΕΛΒΕΤΙΑ
Ημερομηνία: 25/11/2021
Έκδοση: Γραφείο Ο.Ε.Υ. Βέρνης (Αρμοδιότητα και για Λιχτενστάιν)
Πηγή: Bundesamt für Statistik
Κείμενο:

Σύμφωνα με τα στοιχεία εμπορευματικών μεταφορών της Ομοσπονδιακής Στατιστικής Υπηρεσίας (ΒFS), οι εμπορευματικές μεταφορές μειώθηκαν το 2020 κατά ‑0,9% στους δρόμους και κατά -2,7% στους σιδηροδρόμους. Τα ελβετικά λιμάνια του Ρήνου στη Βασιλεία διακίνησαν κατά -15,5% λιγότερα εμπορεύματα. Οι αεροπορικές μεταφορές επηρεάστηκαν σημαντικά περισσότερο, με μείωση του όγκου των μεταφορών κατά -40,6%.

Προκειμένου να διασφαλιστεί ο εφοδιασμός του πληθυσμού κατά τη διάρκεια της πανδημίας, δεν επιβλήθηκαν επίσημα μέτρα στις οδικές εμπορευματικές μεταφορές, αλλά απαλλάχθηκαν προσωρινά από ορισμένες απαιτήσεις, όπως την απαγόρευση οδήγησης τη νύχτα και τις Κυριακές, στην περίπτωση αγαθών που σχετίζονται με τον εφοδιασμό. Ωστόσο, κατά το β΄ τρίμηνο 2020, τα βαρέα φορτηγά οχήματα διένυσαν τόσα χιλιόμετρα, όσα και το 2003. Σε σύγκριση με το β΄ τρίμηνο 2019, αυτό αντιστοιχεί σε μείωση -5,9%. Η μείωση ήταν μεγαλύτερη για τα αλλοδαπά οχήματα (-11,2%), απ’ό,τι για τα φορτηγά (αρθρωτά και μη) που ταξινομήθηκαν στην Ελβετία (-4,5%). Στα υπόλοιπα τρίμηνα του 2020, η χιλιομετρική απόσταση κυμάνθηκε στα επίπεδα των προηγούμενων ετών, με αποτέλεσμα να σημειωθεί χιλιομετρική μείωση κατά ‑1,6%, στο σύνολο του έτους.

Οι μεταφορικές επιδόσεις στις σιδηροδρομικές εμπορευματικές μεταφορές μειώθηκαν κατά -2,7% το 2020 σε σύγκριση με το 2019, σε 9,8 δισ. καθαρά τονοχιλιόμετρα[1]. Ωστόσο, η μείωση που μετρήθηκε κατά τη διάρκεια της πανδημίας δεν ξεχωρίζει ιδιαίτερα σε μια μακροπρόθεσμη ιστορική σύγκριση. Το α΄ τρίμηνο του 2020, η μείωση στις σιδηροδρομικές μεταφορές ήταν -4,6%, το β΄ τρίμηνο -14,9% και το γ΄ τρίμηνο -3,3%, σε σύγκριση με τα αντίστοιχα τρίμηνα του προηγούμενου έτους. Κατά το τελευταίο τρίμηνο του 2020, οι υπηρεσίες μεταφορών αυξήθηκαν κατά +2,9%, αν και πρέπει να σημειωθεί ότι η τιμή κατά το δ΄ τρίμηνο του 2019 ήταν εξαιρετικά χαμηλή. Η τελευταία φορά που σημειώθηκε ανάλογη πτώση με το β΄ τρίμηνο 2020 ήταν το γ΄ τρίμηνο του 2017, με -11,9%, όταν η γερμανική σιδηροδρομική γραμμή της κοιλάδας του Ρήνου έπρεπε να κλείσει για αρκετές εβδομάδες, λόγω καθίζησης των σιδηροτροχιών.

Το 2020, στα ελβετικά λιμάνια του Ρήνου στη Βασιλεία διακινήθηκαν 5,1 εκατ. τόνοι εμπορευμάτων. Αυτό είναι -15,5% λιγότερο από ό,τι το 2019 (6,1 εκατ. τόνοι). Η μείωση επηρέασε τόσο την παραλαβή εμπορευμάτων (4,3 εκατ. τόνοι, -15,3%) όσο και την αποστολή τους (0,8 εκατ. τόνοι, -16,3%). Η μείωση οφείλεται κυρίως στη σημαντικότερη ομάδα εμπορευμάτων στη ναυσιπλοΐα του Ρήνου που είναι τα προϊόντα ορυκτελαίων.

Λόγω της μειωμένης κινητικότητας του πληθυσμού κατά τη διάρκεια της πανδημίας, των χαμηλότερων οικονομικών επιδόσεων, καθώς και των γεμάτων δεξαμενών πετρελαίου θέρμανσης στην αρχή του έτους, η ζήτηση για προϊόντα ορυκτελαίων μειώθηκε σημαντικά το 2020. Γι' αυτό και οι αντίστοιχες μεταφορτώσεις στα λιμάνια του Ρήνου μειώθηκαν κατά -19,2% σε 2,3 εκατ. τόνους, σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος. Με -12,4%, η μείωση ήταν λιγότερο έντονη για την κυκλοφορία εμπορευματοκιβωτίων (2020: 0,6 εκατ. καθαροί τόνοι).

Όσον αφορά τον όγκο, οι αεροπορικές εμπορευματικές μεταφορές παίζουν αμελητέο ρόλο σε σύγκριση με τους άλλους τρόπους μεταφοράς, αλλά τα αεροσκάφη χρησιμοποιούνται συχνά για τη μεταφορά αγαθών υψηλής αξίας. Η μεταφορά εμπορευμάτων με αεροσκάφη κατέρρευσε με την έναρξη της πανδημίας. Τον Μάρτιο του 2020 μεταφέρθηκαν -37% και στη συνέχεια, τον Απρίλιο 2020, έως και -68% λιγότερα εμπορεύματα και αλληλογραφία σε σχέση με το 2019. Κατά τους μήνες Μάιο έως Δεκέμβριο, οι απώλειες κυμάνθηκαν μεταξύ -57% (Μάιος) και -37% (Δεκέμβριος). Στο σύνολο του 2020, η μείωση σε σύγκριση με το 2019 ήταν ‑40,6% (2020: 275 χιλ. τόνοι, 2019: 463 χιλ. τόνοι).

Συνεπώς, οι αεροπορικές εμπορευματικές μεταφορές επλήγησαν πολύ περισσότερο από την κρίση της πανδημίας, σε σχέση με τους άλλους τρόπους μεταφοράς. Ο λόγος δεν ήταν τόσο η μείωση της ζήτησης, αλλά κυρίως η έλλειψη μεταφορικών δυνατοτήτων. Η πλειονότητα των αεροπορικών εμπορευματικών μεταφορών στην Ελβετία δεν πραγματοποιείται με ειδικά αεροσκάφη μεταφοράς φορτίου, αλλά ως "φορτίο κοιλιάς" στο κάτω κατάστρωμα των επιβατικών αεροσκαφών. Η εκτεταμένη καθήλωση των επιβατικών αεροσκαφών από τον Μάρτιο του 2020 είχε, επομένως, αντίκτυπο και στις αεροπορικές εμπορευματικές μεταφορές. Εξαίρεση αποτελεί το αεροδρόμιο Basel-Mulhouse, όπου οι αεροπορικές μεταφορές εμπορευμάτων διεκπεραιώνονται, κατά κύριο λόγο, από φορτηγά αεροσκάφη και όπου μεταφέρθηκαν περίπου +3% περισσότερα εμπορεύματα το 2020, σε σύγκριση με το 2019. Αντίθετα, οι χωρητικότητες εμπορευμάτων μειώθηκαν κατά -37% στη Γενεύη και κατά -49% στη Ζυρίχη.

 

[1] Μεταφορά ενός καθαρού (net) τόνου εμπορεύματος κατά ένα χιλιόμετρο.

exports Gefyres Ypourgeio logo 02highrez ktp 1 dark blue el exports gov