Search

Search Icon

search

header

Εγγραφή στο Newsletter

Εγγραφείτε τώρα για να λαμβάνετε άμεση ενημέρωση!

Ζητήστε τη δική σας προσωποποιημένη ενημέρωση σε ημερήσια, εβδομαδιαία ή μηνιαία βάση.

Τρόφιμα 2006
Κατηγορίες κειμένου:
Χώρα αναφοράς: ΒΟΡΕΙΑ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ
Ημερομηνία: 24/04/2007
Έκδοση: Super User
Κείμενο:


Ταχεία ανάπτυξη μετά το 1989. Η ευφορία του εδάφους σε συνδυασμό με το κλίμα δημιουργούν ευοίωνες προϋποθέσεις παραγωγής τροφίμων. Υπάρχουν περίπου 30 σημαντικές εταιρείες στον τομέα μεταποίησης τροφίμων (παραγωγή κονσερβών, εμφιάλωση, ξήρανση των φρούτων και λαχανικών). Το 2002, περίπου το 10% των αγροτικών προϊόντων χρησιμοποιήθηκε στη βιομηχανία τροφίμων. Παράδειγμα αξιόλογης επένδυσης αποτελεί η παραγωγή κρασιού (χονδρική πώληση ή εμφιαλωμένο). Ο κλάδος παραγωγής ζαχαρωδών προϊόντων παρουσιάζει ανάπτυξη, με 18 κέντρα παραγωγής 20.000 - 25.000 τόννων ετησίως (βάφλες, καραμέλα, γλυκά, σοκολάτα, κλπ) εκ των οποίων 3.000 τόννοι εξάγονται.


Τα μεγάλα καταστήματα τροφίμων είναι συγκεντρωμένα στα Σκόπια. Παρότι οι τιμές θεωρούνται προσιτές (λόγω χαμηλού επιπέδου πληθωρισμού), το μέσο «καλάθι» διατηρείται στα επίπεδα του 1997 (σε μικρά καταστήματα: €5-7 και σε μεγάλα: €10-12). Η προσφορά των προϊόντων εξαρτάται κυρίως από την τιμή και όχι από την ποιότητα. Το φρέσκο κρέας, τα φρούτα και λαχανικά, τα είδη πολυτελείας (στα Σκόπια), τα τυριά και τα γαλακτοκομικά προϊόντα, παρουσιάζουν τη μεγαλύτερη ζήτηση.


Δυσχέρειες κλάδου και προοπτικές

1. Ανάγκες σε γεωργικό εξοπλισμό, μηχανήματα επεξεργασίας τροφίμων και συσκευασίας.

2. Χαμηλό επίπεδο ζήτησης.

3. Ανάπτυξη μεγάλων καταστημάτων τροφίμων, σε βάρος των μικρών καταστημάτων.

4. Αύξηση του εργατικού κόστους, λόγω εργοδοτικών εισφορών σε Ασφαλιστικά Ταμεία.

5. Υψηλό χρηματοοικονομικό κόστος (εξυπηρέτηση δανείων).

6. Ενίσχυση ανταγωνισμού, ιδίως μετά την είσοδο ξένων επενδύσεων.

7. Περιορισμένοι χώροι πωλήσεων και περιορισμένοι αποθηκευτικοί χώροι.

8. Έλλειψη εξειδικευμένου προσωπικού.

9. Αύξηση συμμετοχής της ιδιωτικής κατανάλωσης τροφίμων στο σύνολο κατανάλωσης (60%) και της κατανάλωσης τροφίμων πολυτελείας (delicatessen).


Ελληνικές εξαγωγές τροφίμων

Λόγω κοινών καταναλωτικών προτιμήσεων, η παρουσία των ελληνικών τροφίμων είναι ικανοποιητική.


Ελληνικές επενδύσεις σε κλάδο τροφίμων


1. VERO (Αφοι ΒΕΡΟΠΟΥΛΟΙ)

Δραστηριοποίηση στην πΓΔΜ από τον Μάϊο 1997. Λειτουργία οκτώ supermarkets. Σχέδιο ίδρυσης δύο supermarkets εντός 2007. Συνολικές επενδύσεις άνω €40 εκατ. Εργατικό δυναμικό: 560 υπάλληλοι, εκ των οποίων μόνον δύο Έλληνες. Μερίδιο αγοράς: 16% (το μεγαλύτερο μερίδιο της αγοράς βρίσκεται σε μικρά καταστήματα, ακολουθούν η TINEX με 14%, TEDICO και SKOPSKI PAZAR με 8% της αγοράς). Με πωλήσεις (1997-1998): €13 εκατ. και πρόβλεψη 2007: €50 εκατ., η εταιρεία βρίσκεται στην πρώτη θέση στην πΓΔΜ και εξυπηρετεί περίπου 16.000 πελάτες/ημέρα. Το 2005, εξαγόρασε οικόπεδο 16 στρεμμάτων πλησίον Κεντρικής Τράπεζας πΓΔΜ στα Σκόπια, αντί €8 εκατ., για την κατασκευή εμπορικού κέντρου (εκτίμηση κόστους κατασκευής: €25 εκατ.) Γενικός Δ/ντής: κ. Κ. Θεοδοσιάδης.


2. ELBISCO (Ελλάδα) ® ZITOLUKS

Εξαγορά της τοπικής εταιρείας ZITOLUKS από την ελληνική ELBISCO το 2001 (54% των μετοχών) αντί €15 εκατ. Απασχολεί 700 άτομα, έχει ετήσια καθαρά έσοδα €17 εκατ., διαθέτει εργοστάσιο παρασκευής αρτοσκευασμάτων και σφολιατοειδών, εργοστάσιο μύλου για την παραγωγή αλεύρων, ιδιόκτητες αποθήκες και 100 καταστήματα λιανικής πώλησης. Στον χώρο των αρτοσκευασμάτων και καταναλωτικών αλεύρων, η εταιρεία ZITOLUKS κατέχει το μεγαλύτερο μερίδιο της αγοράς. Γενικός Δ/ντής: είναι ο κ. Κ. Βουδούρης.


FRUCTAL (Σλοβενία)

Δραστηριοποιείται στην πΓΔΜ από το 2000, κατόπιν εξαγοράς μεριδίου 86,95% μετοχών εργοστασίου KOZNEKS και συμπληρωματικής επένδυσης ύψους €2 εκατ. για τον εκσυγχρονισμό της μονάδας παραγωγής.


ΜΑΧΙ (Σερβία)

Λειτουργία έντεκα supermarkets σε πΓΔΜ.


ENGROTUS (Σλοβενία)

Παρότι η εταιρεία έχει εξασφαλίσει χώρους σε 4 περιοχές σε Stip, Negotino και Struga, για την ανέγερση super-markets, το ζήτημα αποσαφήνισης των τίτλων ιδιοκτησίας καθυστερεί την ολοκλήρωση της επένδυσης. Η συνολική αξία του επενδεδυμένου κεφαλαίου της εταιρείας ENGROTUS εκτιμάται σε €61 εκατ. Ανακοινώθηκε σχέδιο κατασκευής 23 super-markets στην πΓΔΜ, τα οποία θα διαθέτουν σταθμούς πώλησης καυσίμων.


Ποτά


Παραγωγή οίνου: 1,3-1,4 εκατ. εκατόλιτρα / έτος. Παραγωγή μπύρας: 1 εκατ. εκατόλιτρα / έτος. Παραγωγή μη αλκοολούχων ποτών: 1 εκατ. εκατόλιτρα / έτος. Παραγωγή μεταλλικού νερού: 400.000 εκατόλιτρα / έτος.


SKOVIN

Εξαγορά πλειοψηφίας από την FERSPED (1999). Δραστηριοποίηση σε ΗΠΑ (2005).


ΑΘΗΝΑΪΚΗ ΖΥΘΟΠΟΙΪΑ-3Ε(Ελλάς) ® SKOPASKA PIVARA

Εξαγορά της SKOPASKA PIVARA από την ελληνική 3Ε (κοινοπραξία COCA-COLA-3E και ΑΘΗΝΑΪΚΗ ΖΥΘΟΠΟΙΪΑ) το 1998. Εγκαταστάσεις 92.610 m2,. Εργατικό δυναμικό: 420. Μερίδιο αγοράς: 77,8% ζυθοποιϊας, 51% ανθρακούχων μη αλκοολούχων ποτών και 11,7% λοιπών ποτών. Γενικός Δ/ντής: κ. Μ. Οικονομάκης.

exports Gefyres Ypourgeio logo 02highrez ktp 1 dark blue el exports gov