Search

Search Icon

search

header

Slide1

Εγγραφή στο Newsletter

Εγγραφείτε τώρα για να λαμβάνετε άμεση ενημέρωση!

Ζητήστε τη δική σας προσωποποιημένη ενημέρωση σε ημερήσια, εβδομαδιαία ή μηνιαία βάση.

Οι Ιδιωτικοποιήσεις στην Π.Γ.Δ.Μ.
Κατηγορίες κειμένου:
Χώρα αναφοράς: ΒΟΡΕΙΑ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ
Ημερομηνία: 17/08/2004
Έκδοση: Super User
Κείμενο:
Το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων βασίστηκε σε δύο Νόμους: το Νόμο περί Μετασχηματισμού των Επιχειρήσεων με Κοινωνικό Κεφάλαιο (Ν. 38/93, 1993) και το Νόμο περί Μετασχηματισμού των Επιχειρήσεων και Συνεταιρισμών με Κοινωνικό Κεφάλαιο που χρησιμοποιούν Αγροτικές Γαίες (1996). Αξίζει να σημειωθεί, ότι πρόκειται για επιχειρήσεις οι οποίες ανήκαν (σύμφωνα με το μοντέλο κοινωνικής ιδιοκτησίας της πρώην Γιουγκοσλαβίας), κατά την περίοδο πριν την ανεξαρτησία της χώρας στους εργαζομένων και όχι στο κράτος, γεγονός που επηρέασε στη συνέχεια και τα μοντέλα ιδιωτικοποίησης που εφαρμόσθηκαν.
Η διαδικασία της ιδιωτικοποίησης διενεργήθηκε μέσω ειδικών φορέων (Οργανισμός Ιδιωτικοποιήσεων και Οργανισμός Αναδιάρθρωσης Τραπεζών) και είχε σαν αποτέλεσμα μέχρι τον Ιούνιο του 2002, τον «μετασχηματισμό» 1688 επιχειρήσεων με κοινωνικό κεφάλαιο.


Από τις επιχειρήσεις που ιδιωτικοποιήθηκαν, η πλειονότητα κατέληξε στα χέρια των εργαζομένων και των πρώην διευθυντικών στελεχών. Ουσιαστικά στις εταιρείες αυτές ο έλεγχος ασκείται από τις παλιές διευθυντικές ομάδες, οι οποίες σε πολλές περιπτώσεις δεν διαθέτουν την ικανότητα για εκπόνηση σύγχρονων επιχειρηματικών προγραμμάτων ούτε και τους οικονομικούς πόρους για τον εκσυγχρονισμό των επιχειρήσεων.


Η κατάσταση αυτή είχε ως αποτέλεσμα να δημιουργηθεί ένας μικρός αριθμός υγιών και κερδοφόρων επιχειρήσεων και ένας πολύ μεγαλύτερος αριθμός επιχειρήσεων σε στασιμότητα και με σοβαρά οργανωτικά και χρηματοοικονομικά προβλήματα.


Από την άλλη πλευρά, παραμένει σε εκκρεμότητα το ζήτημα της ιδιωτικοποίησης των μεγάλων ζημιογόνων επιχειρήσεων για τις οποίες η Κυβέρνηση της χώρας προσέλαβε χρηματοοικονομικούς συμβούλους και για να προτείνουν λύσεις που θα βασίζονται είτε στην πώληση σε στρατηγικό επενδυτή, είτε, αν αυτό καταστεί ανέφικτο, στην έναρξη διαδικασίας πτώχευσης.


Τα περιορισμένα αποτελέσματα της ιδιωτικοποίησης μπορούν να αποδοθούν σε μια σειρά παραγόντων, μεταξύ των οποίων συγκαταλέγονται, πέραν των οικονομικών ή άλλων δεδομένων που αφορούν την κάθε εταιρεία, ο περίπλοκος νόμος για τις πτωχεύσεις, το ανεπαρκές δικαστικό σύστημα, οι ασάφειες στο νόμο για την ιδιοκτησία γης και ακινήτων, οι αδυναμίες του τραπεζικού συστήματος (χρηματοδοτήσεις με χαλαρά χρηματοοικονομικά κριτήρια) και η γραφειοκρατία.


Τα περιορισμένα αποτελέσματα της ιδιωτικοποίησης μπορούν να αποδοθούν σε μια σειρά παραγόντων, μεταξύ των οποίων συγκαταλέγονται, πέραν των οικονομικών ή άλλων δεδομένων που αφορούν την κάθε εταιρεία, ο περίπλοκος νόμος για τις πτωχεύσεις, το ανεπαρκές δικαστικό σύστημα, οι ασάφειες στο νόμο για την ιδιοκτησία γης και ακινήτων, οι αδυναμίες του τραπεζικού συστήματος (χρηματοδοτήσεις με χαλαρά χρηματοοικονομικά κριτήρια) και η γραφειοκρατία.

Σήμερα, με δεδομένο ότι οι πλέον υγιείς και δυνητικά κερδοφόρες επιχειρήσεις έχουν ήδη πωληθεί, οι δυνατότητες για περαιτέρω ιδιωτικοποιήσεις είναι περιορισμένες. Έτσι, το πιθανό ενδιαφέρον για εξαγορές θα μπορούσε να αφορά είτε κάποιες εκ των ζημιογόνων εταιρειών που βρίσκονται στο χαρτοφυλάκιο του Οργανισμού Ιδιωτικοποίησης, είτε “πακέτα” μετοχών που αυτή τη στιγμή βρίσκονται στα χέρια εργαζομένων ή/ και διευθυντικών στελεχών.

Ακολουθεί το κείμενο του νόμου των ιδιωτικοποιήσεων στην αγγλική γλώσσα:


LAW ON PRIVATIZATION OF STATE CAPITAL OF ENTERPRISES


Article 1

This law regulates the records, the administration, the method and the procedure of privatization of state capital of enterprises that is trade companies.


Article 2

State capital, within the meaning of this law, refers to:

§ the stake (long-term investments) of the FYROM in the value of the enterprises, that is trade companies determined in accordance with the Law on Transformation of Enterprises with Social Capital ("Official Gazette No.38/93 and 48/93), the Law on Transformation of Enterprises and Cooperatives with Social Capital Using Agricultural Land ("Official Gazette No.19/96) and the Law on Regulating the Relations in connection with the Servicing of Loans from International Financial Organizations (”Official Gazette No. 48/94),

§ the investments of the FYROM in the value of the enterprises pursuant to the provisions of the Law on Restructuring some of the Enterprises Showing Losses in their Business Operations ("Official Gazette No. 2/95 and 65/95), Law on Rehabilitation and Restructuring of a portion of the Banks in the FYROM ("Official Gazette No. 14/95),

§ and the capital obtained on other bases in accordance with the law.

As a state capital within the meaning of this law refers also to debts of the FYROM, which are transformed or will be transformed in long-term investments in the enterprises, that is trade companies and long term investment of the public utilities established by the FYROM in accordance with the Law on Restructuring some of the Enterprises Showing Losses in their Business Operations ("Official Gazette" No. 2/95 and 65/95).

The Government of the FYROM makes the decision for transformation of the debts, referred in paragraph 2 of this article into long-term investments.

The provisions of this law do not apply on the public utilities established by the FYROM and on the trade companies established by these public utilities.


Article 3

For the value of the state capital, enterprises, that is trade companies issue ordinary shares that is stake certificates to the FYROM.


Article 4

The records of the state capital of the enterprises that is trade companies are maintained by the Agency of privatization of the FYROM (hereinafter referred to as: Agency). The Government of the FYROM regulates the method and procedure for the maintenance of records of state capital.

Article 5

State capital is possessed and managed by the Government of the FYROM.

The realization of the rights of paragraph 1 of this article the Government of the FYROM carries out through the Commission for privatization of the Government of the FYROM (hereinafter referred to as: Commission for privatization).

The Commission for privatization according to this law has the following competencies:

- suggests the method of sale of the shares and stakes obtained as a state capital, together or on a separate basis with the shares and stakes issued to the Agency;

- holds negotiations with the interested strategic investors for selling of the shares and stakes obtained as a state capital, together or on a separate basis with the shares and stakes issued to the Agency;

- proposes to the Government of the FYROM the selection of the most appropriate strategic investor in accordance with the previously determined criteria of the Government of the FYROM, when the sale carries out through direct agreement;

- proposes to the Government of the FYROM appointing of representatives in the enterprises, that is companies with shares and stakes obtained on the basis of state capital, as well as shares and stakes issued to the Agency and

- carries out other activities determined with this and other law.


Article 6 is deleted.


Article 7

State capital can be privatized together with social capital, or on a separate basis.


Article 8

In the case of state capital being privatized together with social capital, the provisions of the Law on Transformation of Enterprises with Social Capital apply, respectively, for the purpose of realization of the chosen model of transformation.


Article 9

State capital declared in shares can be privatized on a separate basis or together with the shares issued to the Agency, by way of:

- stock exchange market and

- direct agreement with the interested strategic investors.

State capital declared in stakes can be privatized on a separate basis or together with the shares issued to the Agency, by way of:

- direct agreement with public announcement for gathering offers of interested

partners

- direct agreement with the interested strategic investors


The Government of the FYROM makes the decision for sale through direct agreement with the interested strategic investors.

The procedure of privatization, through the stock exchange market, as well as sales of the stakes through a public announcement for gathering offers of interested partners, is administered by the Agency.

The director of the Agency conclude the agreements for sale of the shares through the stock exchange market, as well as the agreements for sale of the stakes through public announcement for gathering offers of expressed interest, on behalf of the Government of the FYROM.

The Minister of Finance concludes the arrangement for sale of shares through direct agreement with the interested strategic investor.


Article 10 is deleted.


Article 11

The shares and stakes in the state capital can be sold in installments, over a period not longer than five years.


Article 12

The Government of the FYROM regulates the method, conditions and procedure for the sale of shares that is stakes in detail.


Article 13

The shares and stakes, subject of sale in accordance with this law are expressed in DEM, and could be paid in Denars; foreign currency when the buyer is foreign person or entity; foreign currency saving deposits of the citizens and in securities issued by the FYROM.


Article 14 is deleted.


Article 15

Shares and stakes may be purchased by domestic and foreign persons, as well as by legal and physical persons.


Article 16 is deleted.


Article 17

Proceeds of the sales of state capital represent revenues in the Budget of the FYROM .


Article 18

Where state capital has been identified in an enterprise which has completed the procedure of transformation of social capital, such enterprise is obliged to issue shares that are stake certificates to the FYROM, for the value of the state capital, within 60 days from the date this law enters into force.Enterprises undergoing the procedure of transformation are obliged to issue shares that are stake certificates to the FYROM, for the value of the state capital identified during the transformation procedure, before enrollment into the trade that is court register.


Article 19

The Ministry of Finance supervises the enforcement of this law.


Article 20

Should an enterprise fail to issue shares that are stake certificates to the FYROM, such enterprise will be fined with 200.000 to 250.000 denars.

The responsible employee in the enterprise will be also fined for violation of paragraph 1 of this article with 35.000 to 40.000 denars.


Article 21

The regulations referred to in Articles 4 and 12 of this Law will be passed within 60 days of the date this law enters into force.


Article 21-a

The procedures for sale of shares that is stakes for which agreement is not concluded will continue in accordance with this law.


Article 22

The Legislative-Juridical Commission of the Assembly of the FYROM is authorized to adopt the final text of The Law on Privatization of State Capital of Enterprises.


Article 23

This Law enters into force on the eighth day following the date of publication in the "Official Gazette".
exports Gefyres Ypourgeio logo 02highrez ktp 1 dark blue el exports gov