Search

Search Icon

search

header

Slide1

Εγγραφή στο Newsletter

Εγγραφείτε τώρα για να λαμβάνετε άμεση ενημέρωση!

Ζητήστε τη δική σας προσωποποιημένη ενημέρωση σε ημερήσια, εβδομαδιαία ή μηνιαία βάση.

Μελέτη του ΔΝΤ για την οικονομία της Βραζιλίας
Κατηγορίες κειμένου:
Χώρα αναφοράς: ΒΡΑΖΙΛΙΑ
Ημερομηνία: 29/10/2013
Έκδοση: Γραφείο Ο.Ε.Υ. Αγίου Παύλου (Αρμοδιότητα και για Σουρινάμ)
Κείμενο:

Μελέτη του ΔΝΤ για την οικονομία της Βραζιλίας



Στην ετήσια αξιολόγησή του για την οικονομία της Βραζιλίας, που δημοσιοποιήθηκε την περασμένη εβδομάδα, το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο αναθεώρησε την εκτίμησή του για την ανάπτυξη του δυνητικού προϊόντος της χώρας, από 4,25% σε 3,5%. Σε όρους πραγματικής ανάπτυξης, το Ταμείο εκτιμά το ρυθμό μεγέθυνσης της οικονομίας σε 2,5% για φέτος, 3,4% μεταξύ 2015 και 2019 και 3% μεταξύ 2020 και 2030.

Στη μελέτη του ΔΝΤ επισημαίνονται τα ακόλουθα:

  • Για να επιτύχει το προβλεπόμενο επίπεδο ανάπτυξης, η Βραζιλία πρέπει να εξασφαλίσει αύξηση των επενδύσεων, ιδίως στον τομέα των υποδομών. Η διεθνής οικονομική συγκυρία εξηγεί το πρώτο διάστημα μείωσης των επενδύσεων, αλλά από το 2012 και μετά, εσωτερικοί παράγοντες, κυρίως οι διαρκείς προς τα κάτω αναθεωρήσεις της ανάπτυξης και η αυξανόμενη αβεβαιότητα για την προοπτική της οικονομίας, συνέβαλαν στη διατήρηση της χαμηλής επίδοσης στον τομέα των επενδύσεων.

  • Για να επιτευχθεί το δυνητικό προϊόν, η χώρα πρέπει να βελτιώσει παραγωγικότητα και ανταγωνιστικότητα. Καθώς την επόμενη δεκαετία η προσφορά εργασίας θα αναπτυχθεί με χαμηλότερο ρυθμό, για λόγους δημογραφικούς, αλλά και με δεδομένο το ήδη υψηλό επίπεδο απασχόλησης, η ανάπτυξη θα πρέπει να στηριχθεί περισσότερο στο κεφάλαιο και στην παραγωγικότητα.

  • Η Βραζιλία βασίζεται σε «έκτακτα έσοδα» και «προσαρμογές» για να πετύχει το δημοσιονομικό της στόχο, γεγονός που υπονομεύει την αξιοπιστία της πολιτικής της. Απαιτείται μια σταθερή διαδικασία δημοσιονομικής εξυγίανσης παράλληλα με τη διατήρηση του στόχου επίτευξης πρωτογενούς πλεονάσματος 3,1%.

  • Η Κεντρική Τράπεζα πρέπει να εξακολουθήσει την προσπάθεια συγκράτησης του πληθωρισμού και να ανταποκριθεί στις προσδοκίες της αγοράς.



  • Το κεντρικό ζήτημα είναι η μεθοδολογική διαφορά στον υπολογισμό του ακαθάριστου δημόσιου χρέους της Βραζιλίας. Σύμφωνα με το ΔΝΤ, το χρέος της Βραζιλίας τον Αύγουστο τ.ε. ανήλθε στο 68,3% του ΑΕΠ, ενώ εκτιμάται ότι θα εξακολουθήσει αυξανόμενο. Το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης πρώτον, δεν αποδέχεται τους υπολογισμούς του ΔΝΤ. Έχει μάλιστα υποβάλει αίτημα στο Ταμείο να αλλάξει τη μεθοδολογία του και με βάση τους δικούς του υπολογισμούς, το χρέος της χώρας ανέρχεται σε 59,1% του ΑΕΠ. Δεύτερον, προτιμά τη χρήση του δείκτη καθαρού χρέους, που βεβαίως παρουσιάζει μια διαφορετική εικόνα (35,2% του ΑΕΠ το 2012, 34,48% τον Ιούνιο 2013). Και τέλος, όσον αφορά το ακαθάριστο χρέος, προτιμά τη σύγκριση με τις αναπτυγμένες χώρες. Το Ταμείο από την άλλη πλευρά, συγκρίνει τη Βραζιλία με τις λοιπές αναπτυσσόμενες χώρες, το μέσο χρέος των οποίων ανήλθε σε 35,2% του ΑΕΠ τους το 2012. Σε δυσμενέστερη κατάσταση βρίσκονται οι χώρες της λατινικής Αμερικής με μέσο χρέος στο 52% του ΑΕΠ, που και πάλι πάντως είναι χαμηλότερο από αυτό της Βραζιλίας. Και σε κάθε περίπτωση, είτε με τους υπολογισμούς του ΔΝΤ είτε της Βραζιλίας, η πραγματικότητα παραμένει ότι το χρέος της βαίνει αυξανόμενο.

    Ο κρατικός προϋπολογισμός επιβαρύνθηκε, μεταξύ άλλων, και από σημαντικές ενισχύσεις που έλαβαν οι κρατικές τράπεζες για να εξακολουθήσουν να παρέχουν επιδοτούμενες πιστώσεις, με στόχο την αύξηση των ιδιωτικών επενδύσεων. Έτσι, μόνο η κρατική επενδυτική τράπεζα BNDES έλαβε ενισχύσεις που ξεπερνούν τα 400 δισ. ρεάις (9% του ΑΕΠ).

    Εξάλλου, είναι γεγονός ότι για την επίτευξη του στόχου του πρωτογενούς πλεονάσματος, τα τελευταία χρόνια, η κυβέρνηση συχνά κατέφυγε στην εξαίρεση ορισμένων δαπανών από τον υπολογισμό του δημοσιονομικού αποτελέσματος. Για να πετύχει το στόχο του 2012, πραγματοποίησε άπαξ μεταφορά πόρων από το Κρατικό Επενδυτικό Ταμείο, ενώ εξαίρεσε από το ισοζύγιο ένα μέρος των επενδύσεων σε υποδομές, οι οποίες υπό κανονικές συνθήκες θα λογίζονταν ως δαπάνες. Το ίδιο φαίνεται πως προτίθεται να κάνει και φέτος, εξαιρώντας ακόμα από τις δαπάνες διάφορες φοροαπαλλαγές που παραχώρησε. Επιπλέον, έχει ήδη τροποποιήσει το νόμο και από το 2014 αίρεται η υποχρέωση της κεντρικής κυβέρνησης να καλύψει τυχόν αποτυχία πολιτειών και δήμων να παρουσιάσουν το πλεόνασμα που έχει στοχοθετηθεί.

    Δεν είναι πάντως μόνο το ΔΝΤ που επισημαίνει δημοσιονομικό ζήτημα στη Βραζιλία. Πρόσφατα, η Moody’s υποβάθμισε την προοπτική του χρέους της χώρας σε σταθερή. Όπως ανακοίνωσε η εταιρία, τρεις λόγοι οδήγησαν στη νέα αξιολόγηση: Πρώτον, η χειροτέρευση όλων των δεικτών του χρέους της χώρας, ιδίως της σχέσης του ακαθάριστου χρέους ως προς το ΑΕΠ, αλλά και του χαμηλού επιπέδου επενδύσεων ως προς το ΑΕΠ, συγκριτικά με άλλες ομάδες της ίδιας κατηγορίας (Baa). Δεύτερον, η βεβαιότητα πλέον, ότι η βραζιλιανή οικονομία διανύει μια παρατεταμένη περίοδο χαμηλής ανάπτυξης. Και τρίτον, η υποβάθμιση της ποιότητας διαχείρισης των δημόσιων οικονομικών της.
    exports Gefyres Ypourgeio logo 02highrez ktp 1 dark blue el exports gov