Ενημερώσεις ανά θέμα
Εγγραφή στο Newsletter
ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΕΣ AΡΧΕΙΟΥ
Διεθνής Διάσκεψη για τη στήριξη της Τυνησίας Invest in Tunisia: Start up Democracy, Τύνιδα, 8 Σεπτεμβρίου 2014
Κατηγορίες κειμένου: | |
---|---|
Χώρα αναφοράς: |
![]() |
Ημερομηνία: | 22/09/2014 |
Συναπτόμενο αρχείο: |
radDA5FASTART UP DEMOCRACY UPDATED FILES.zip
![]() |
Έκδοση: | Γραφείο Ο.Ε.Υ. Τύνιδας |
Κείμενο: | 1. Η εν θέματι Διάσκεψη διεξήχθη κατόπιν πρωτοβουλίας του Γάλλου ΥΠΕΞ κ.L.Fabius με σκοπό την πολιτική στήριξη της Τυνησίας, την παρουσίαση του έργου που έχει επιτευχθεί μετά την Επανάσταση, την προσέλκυση επενδυτών και τη χρηματοδότηση σε διμερές και πολυμερές επίπεδο 22 έργων υποδομής εκ των οποίων 5 ΣΔΙΤ (βλ.συνημμένα αρχεία). Οι Τυνήσιοι διοργανωτές απέστειλαν 80 περίπου προσκλήσεις (στους 30 σημαντικότερους εταίρους της χώρας και 50 διεθνείς χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς). Στην Διάσκεψη παρέστησαν ο Γάλλος Π/Θ κ.M.Valls και ο Γάλλος ΥΠΕΞ κ.L.Fabius, οι Π/Θ της Αλγερίας κ.A.Sellal και Μαρόκου κ.A.Benkirane, o Αντιπρόεδρος της Ευρ. Επιτροπής κ.M.Barnier, η κα Ann Patterson, ως εκπρόσωπος του κ.J.Kerry από το ΥΠΕΞ των ΗΠΑ, ο αντιπρόεδρος της Κυβέρνησης του Κατάρ κ.Al Mahmoud, η Υπουργός Ανάπτυξης και Διεθνούς Συνεργασίας των Η.Α.Ε. κα Kasmi, ο ΥΦΥΠΕΞ του Κουβέιτ κ.Al Khalid Al Sabah. 2. Την Ελλάδα εκπροσώπησε ο ΥΦΥΠΕΞ κ. Δ.Κούρκουλας ο οποίος συναντήθηκε με τον Τυνήσιο ΥΦΥΠΕΞ και τον Υφυπουργό για θέματα ανάπτυξης και διεθνούς συνεργασίας. Ο κ.ΥΦΥΠΕΞ εξέφρασε την πλήρη στήριξη της Ελλάδας στις προσπάθειες της Τυνησίας για επιτυχή ολοκλήρωση της εν εξελίξει διαδικασίας εκδημοκρατισμού, τόσο σε διμερές επίπεδο όσο και στο πλαίσιο της Ε.Ε., και εξεδήλωσε την επιθυμία της χώρας μας για περαιτέρω ανάπτυξη της διμερούς οικονομικής συνεργασίας. 3. Κατά την προπαρασκευαστική συνάντηση που προηγήθηκε (1/9/2014), στελέχη από την Προεδρία της Δημοκρατίας της Τυνησίας, του Φορέα Προσέλκυσης Επενδύσεων FIPA και των Τυνησιακών Υπουργείων παρουσίασαν τους στόχους της αναπτυξιακής πολιτικής της Κυβέρνησης. Ιδιαίτερης επισημάνσεως χρήζει ο τομέας της ενέργειας βλ. διαφάνειες 13-14 του συνημμένου αρχείου Insfrastructure οι οποίες αναφέρονται στην εκμετάλλευση των υδρογονανθράκων και στη χρήση των ΑΠΕ σε ποσοστό 30% του συνόλου της παραγόμενης ενέργειας έως το 2030. Σύμφωνα με την παρουσίαση, βρίσκεται σε εξέλιξη σχέδιο που αφορά τη χρήση της ενέργειας στη βιομηχανία, τις κατασκευές και τις μεταφορές ενώ πρόθεση της χώρας είναι η σύνδεση με υποθαλάσσια καλώδια με την Ιταλία, η ενίσχυση της συνεργασίας με την Αλγερία, η αναβάθμιση της υφιστάμενης σύνδεσης με τη Λιβύη και το έργο Gaz Sud το οποίο χρηματοδοτείται από την Ευρ. Τράπεζα Επενδύσεων (βλ.παρ.11 και http://www.babnet.net/cadredetail-81169.asp). Στην 14η διαφάνεια αναφέρονται συνοπτικά τα έργα, το στάδιο υλοποίησής τους και το κόστος. Ειδικότερα: α) κεντρική μονάδα ηλεκτρισμού της Mornaguia β) Plan Solaire Tunisien γ) ενίσχυση του εθνικού δικτύου ηλεκτροδότησης δ) σύνδεση Τυνησίας – Ιταλίας ε) Gaz Sud. Στην 32η διαφάνεια αναφέρεται ότι οι τυνησιακές αρχές πραγματοποιούν μελέτες για την κατασκευή σταθμών αφαλάτωσης στην Djerba, τη Sfax και το Zarat (Gabes). Οι παρουσιάσεις για τις Υποδομές, την Ενέργεια, την Ύδρευση και την Άρδευση, τις Μεταφορές και την χρήση νέων τεχνολογιών στην Τυνησία επισυνάπτονται. 4. Κατά τη διάρκεια της Διάσκεψης (8/9) αναφέρθηκε η μείωση των ιδιωτικών επενδύσεων στην Τυνησία, η διεύρυνση των ελλειμμάτων, η αύξηση της ανεργίας και των φαινομένων τρομοκρατίας, οι μειωμένοι ρυθμοί ανάπτυξης αλλά και η επίτευξη προόδου στον εκδημοκρατισμό της χώρας (ψήφιση του Συντάγματος), η λήψη μέτρων για την εξυγίανση της οικονομίας και οι διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις π.χ. η απλοποίηση των διοικητικών διαδικασιών και η καταπολέμηση της παράνομης διακίνησης εμπορευμάτων. Περαιτέρω έγιναν αναφορές στους 5 άξονες του οικονομικού προγράμματος της χώρας: βελτίωση μακρο-οικονομικών μεγεθών, ανάπτυξη και αύξηση της απασχόλησης, οικονομικές μεταρρυθμίσεις, περιφερειακή ανάπτυξη, αλληλεγγύη και κοινωνική ένταξη. Σύμφωνα με τον εκπρόσωπο της Αφρικανικής Τράπεζας Αναπτύξεως οι δείκτες που εμφάνιζε η χώρα πριν την Επανάσταση ήταν πλασματικοί και δεν αντικατόπτριζαν την πραγματική κατάσταση της οικονομίας. Ο Υπουργός Βιομηχανίας, Ενέργειας και Ορυχείων κ. Ben Naceur απέδωσε την μείωση της ανταγωνιστικότητας της τυνησιακής οικονομίας σε συγκυριακούς παράγοντες. Η εκπρόσωπος του ΔΝΤ G.Albertin τόνισε τις προκλήσεις που πρέπει να αντιμετωπίσει η τυνησιακή οικονομία, μεταξύ των οποίων την άρση της επιδότησης της ενέργειας και τη λήψη μέτρων για τον ευάλωτο πληθυσμό, την αύξηση των δημοσίων επενδύσεων, τις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις. Ο Υπουργός Ανωτάτης Εκπαίδευσης, Επιστημονικής Έρευνας και Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών κ.T.Jelassi ανέφερε ότι σκοπός της Κυβέρνησης είναι η επέκταση της χρήσης των νέων τεχνολογιών αναφέροντας χαρακτηριστικά την εργασία από απόσταση, την ηλεκτρονική διακυβέρνηση (e-government), την δημιουργία δικτύου για την ασφαλή διακίνηση των δεδομένων, το ηλεκτρονικό εμπόριο (e-commerce), την τηλε-ιατρική καθώς και τη χρήση νέων τεχνολογιών στον τουρισμό. Εξήγγειλε ότι η Κυβέρνηση θα διαθέσει το ποσό των 200 εκατ. δηναρίων για έργα Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών. Η Αμερικανίδα Ann Patterson αποκάλεσε την Τυνησία “πρότυπο για την ευρύτερη περιοχή.” 5. Τυνήσιοι διοργανωτές προώθησαν τρία αρχεία τα οποία επισυνάπτονται: α) La Tunisie: un pays, une vision, un avenir (κείμενο στρατηγικών προσανατολισμών) β) Tunisie: un pays, un projet, un avenir (22 έργα υποδομών που ζητούν χρηματοδότηση εκ των οποίων 5 ΣΔΙΤ) γ) Tunisie: un pays, une dynamique, un avenir (τομείς όπου η χώρα παρουσιάζει συγκριτικά πλεονεκτήματα για επενδύσεις: υφαντουργία, εξαρτήματα αυτοκινήτων, εξαρτήματα αεροναυπηγικής, βιομηχανία ηλεκτρονικών, ενέργεια-ΑΠΕ, τεχνολογίες πληροφορικής και επικοινωνιών, γεωργία και βιομηχανία τροφίμων, υπηρεσίες υγείας, φαρμακοβιομηχανία, τουρισμός και έργα εκμετάλλευσης των υπολειμμάτων της βιομηχανίας φωσφάτων και κατασκευή μαρίνων). Αρχική επιδίωξη των διοργανωτών ήταν κατά τη διάρκεια του Συνεδρίου να προβληθεί η πρόοδος που έχει συντελεστεί στην Τυνησία όσον αφορά το νομοθετικό πλαίσιο που διέπει τις επενδύσεις και ευελπιστούσαν να παρουσιάσουν συγκεκριμένα αποτελέσματα π.χ. το νόμο για τις ΣΔΙΤ, τον πτωχευτικό κώδικα κ.τ.λ.. Εθνική Συντακτική Βουλή δεν έχει ακόμα ψηφίσει ούτε το νομοσχέδιο για τις ΣΔΙΤ, ούτε αυτό που αφορά τις ΑΠΕ. Επισημαίνεται ότι το νομοσχέδιο της αναθεώρησης του αναπτυξιακού νόμου του 1994 απεσύρθη από την Εθνική Συντακτική Βουλή κατόπιν αντιδράσεων των Ευρωπαίων επενδυτών. 6. Οι διοργανωτές υποστήριξαν ότι το κείμενο στρατηγικών προσανατολισμών La Tunisie: un pays, une vision, un avenir εκπονήθηκε από την Τυνησιακή Δημόσια Διοίκηση. Παρατηρήσεις επί του κειμένου: α) στον πρόλογο αναφέρεται ότι πρόκειται για τους άξονες της ανάπτυξης της Τυνησίας για τα επόμενα 20 χρόνια (η χώρα διανύει προεκλογική περίοδο) β) οι σχέσεις με την Ε.Ε., σημαντικότερο εταίρο της Τυνησίας και τα εμπορικά θέματα γενικότερα ελάχιστα αναφέρονται. Επίσης, δεν υπάρχει αναφορά ούτε στη σχεδιαζόμενη Συμφωνία Σφαιρικής και σε βάθος Συμφωνίας Ελευθέρων Συναλλαγών ALECA (Accord de libre échange complet et approfondi) η οποία θα καλύπτει μεταξύ άλλων τις υπηρεσίες, την μείωση/κατάργηση δασμών σε εισαγωγές προϊόντων γεωργίας και αλιείας, την απλοποίηση τελωνειακών διαδικασιών, την αμοιβαία αναγνώριση των πιστοποιητικών που συνοδεύουν τα εμπορεύματα, την πνευματική ιδιοκτησία, την προστασία και αμοιβαία αναγνώριση ΠΟΠ και ΠΓΕ (υπενθυμίζεται ότι οι τεχνικές διαπραγματεύσεις Ε.Ε.-Τυνησίας έχουν ολοκληρωθεί και εκκρεμεί η πολιτική απόφαση από την τυνησιακή πλευρά για τη συνέχιση της διαδικασίας) γ) όσον αφορά τα είδη του τουρισμού στα οποία θα στηριχθεί η τυνησιακή οικονομία, στο κείμενο αναφέρεται μόνο ο ιατρικός τουρισμός δ) το έγγραφο επικεντρώνεται στην προσέλκυση επενδύσεων στην Τυνησία αλλά όχι και στη διευκόλυνση επενδύσεων τυνησιακών εταιριών στο εξωτερικό (ο κανονισμός της Κεντρικής Τράπεζας Τυνησίας θέτει αυστηρούς περιορισμούς στη μεταφορά συναλλάγματος εκτός Τυνησίας). 7. Στο έγγραφο Tunisie: un pays, un projet, un avenir αναφέρονται ακόλουθα 22 έργα υποδομών που ζητούν χρηματοδότηση σε διμερές και πολυμερές επίπεδο εκ των οποίων 5 ΣΔΙΤ: 1) κατασκευή και εξοπλισμός νοσοκομείου στην επαρχία της Beja κόστους 87 εκατ. δολαρίων 2) κατασκευή και εξοπλισμός νοσοκομείου στην Gafsa κόστους 93 εκατ. δολαρίων 3) κατασκευή & εξοπλισμός ινστιτούτου καρκινολογίας στην επαρχία της Manouba κόστους 98 εκατ. δολαρίων 4) χωροταξία και αποκατάσταση οδικού δικτύου κόστους 466 εκατ. δολαρίων 5) ενίσχυση οδικού δικτύου κόστους 244 εκατ. δολαρίων 6) κατασκευή γεωργικών δρόμων κόστους 127 εκατ. δολαρίων 7) κατασκευή και εκσυγχρονισμός οδικού δικτύου σε Τύνιδα και Σφαξ κόστους 240 εκατ. δολαρίων 8) ενίσχυση δικτύου υδροδότησης πόσιμου νερού σε Cap Bon, Sahel, Sfax κόστους 203 εκατ. δολαρίων 9) κέντρο αφαλάτωσης στο Zarat (Επαρχία Gabes) κόστους 109 εκατ. δολαρίων 10) κατασκευή φράγματος στο Oued Tessa κόστους 58 εκατ. δολαρίων 11) εκσυγχρονισμός σταθμών μέσων μαζικής μεταφοράς στην Τύνιδα κόστους 100 εκατ. δολαρίων 12) επέκταση λιμένος Rades (αποβάθρες 8 και 9) κόστους 58 εκατ. δολαρίων 13) εργασίες εκσυγχρονισμού της σιδηροδρομικής γραμμής Τύνιδας – Kasserine κόστους 161 εκατ. δολαρίων 14) κατασκευή σταθμού ηλεκτρικής ενέργειας στην κόστους Mornaguia 382 εκατ. δολαρίων 15) ενίσχυση δικτύου ηλεκτρικής ενέργειας σε όλες της περιοχές της Τύνιδας κόστους 203 εκατ. δολαρίων 16) εκμετάλλευση νέου ορυχείου φωσφάτων στο Oum Lakhchab κόστους 150 εκατ. δολαρίων 17) περιφερειακό σχέδιο αειφόρου ανάπτυξης της επαρχίας Medenine κόστους 1,5 δισεκ. δολαρίων. Προτεινόμενα Έργα ΣΔΙΤ: 1) χωροταξία και αξιοποίηση της λίμνης “Sabkhet Ben Ghayadha” στην επαρχία της Mahdia - το συνολικό κόστος δεν έχει προσδιοριστεί 2) εξοπλισμός και εκμετάλλευση ζώνης εφοδιαστικής αλυσίδας στο Rades συνολικού κόστους 160 εκατ. δολαρίων 3) κατασκευή και εκμετάλλευση του λιμένος βαθέων υδάτων και της λογιστικής ζώνης της Enfidha κόστους 1,85 δισεκ. δολαρίων 4) έργο Taparura (οικιστική ζώνη, τουριστικές και πολιτιστικές δραστηριότητες) κόστους 467 εκατ. δολαρίων 5) ενίσχυση και εκσυγχρονισμός υποδομής διαδικτύου υψηλών ταχυτήτων με κρατική συμμετοχή 116 εκατ. δολαρίων σε σύνολο 580 εκατ. δολαρίων. 8. Κριτήρια επιλογής των έργων: άμεση έναρξη των εργασιών εφόσον εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση (σχετικές μελέτες έχουν ολοκληρωθεί), ανάλυση κόστους-οφέλους και κοινωνικά οφέλη, βελτίωση της ανταγωνιστικότητας της εθνικής οικονομίας, περιφερειακή ανάπτυξη. Επισημαίνονται ότι α) δεν υπάρχει ιεράρχηση των έργων με κριτήρια π.χ. προσδοκώμενα οφέλη και τον αριθμό των θέσεων εργασίας, ενδεχομένως επειδή προέρχονται από διαφορετικά Υπουργεία β) μικρός αριθμός ΣΔΙΤ γ) απουσιάζουν έργα ΑΠΕ και πολλά έργα είναι παλιά (π.χ. η κατασκευή λιμένος βαθέων υδάτων Enfidha που φιλοδοξεί να καταστήσει την Τυνησία διαμετακομιστικό κέντρο της Μεσογείου είχε ανακοινωθεί τον Δεκέμβριο του 2007 και οι εργασίες έπρεπε να αρχίσουν το 2012 σύμφωνα με τον αρχικό προγραμματισμό ώστε να τεθεί σε λειτουργία το 2016). Υφυπουργός για θέματα ανάπτυξης και διεθνούς συνεργασίας κ.N.Zekri ανέφερε ότι είναι η πρώτη φορά την τελευταία τριετία όπου ανακοινώνονται έργα (παλαιότερα αυτό γινόταν σε ετήσια βάση). Η εκπρόσωπος του γαλλικου αναπτυξιακού φορέα Agence Française de Développement πρότεινε ο νόμος ΣΔΙΤ να αφορά και τις ΑΠΕ. 9. Πολυκλαδική επιχειρηματική αποστολή με 20 περίπου γαλλικές μικρομεσαίες επιχειρήσεις συνόδευσαν τον Γάλλο ΥΠΕΞ για διμερείς συναντήσεις. 10. Ο Γάλλος Πρωθυπουργός κ.Μ.Valls σε συνέντευξή του στον τηλεοπτικό σταθμό Wataniya 1 ανέφερε ότι η χώρα του θα επενδύσει στις μεταφορές, τις υπηρεσίες και τις λιμενικές εγκαταστάσεις ειδικότερα στους λιμένες Radès, Bizerte, La Goulette (βλ. http://www.webdo.tn/2014/09/08/manuel-valls-sur-la-wataniya-politique-economique-securitaire-france-tunisie/). Η εκπρόσωπος Αμερικανικού ΥΠΕΞ ανέφερε ότι ΗΠΑ εξετάζουν τη χρηματοδότηση ορισμένων έργων και ότι σχεδιάζουν επιχειρηματική αποστολή υποψηφίων επενδυτών τον Μάρτιο του 2015. Η τυνησιακή πολιτική ηγεσία βρίσκεται σε επικοινωνία και με Κινέζους επενδυτές. Ο αντιπρόεδρος της Ευρ. Επιτροπής κ.Μ.Barnier τόνισε ότι θα πρέπει να δοθεί προτεραιότητα στα έργα υποδομών, το οδικό δίκτυο και τους λιμένες. 11. Η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων εξετάζει τη χρηματοδότηση του λιμένος βαθέων υδάτων της ENFIDHA και της κατασκευής των αποβάθρων στο Rades. H Tράπεζα ήδη χρηματοδοτεί οδικά και σιδηροδρομικά έργα στην ευρύτερη περιοχή της Τύνιδας και της Bizerte. Στο πλαίσιο της Διάσκεψης υπεγράφη συμφωνία-πλαίσιο για τη στήριξη των μικρών και πολύ μικρών τυνησιακών επιχειρήσεων συνολικού ύψους 40 εκατ. ευρώ μεταξύ της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, της Τυνησο-Κουβεϊτιανής Τράπεζας και του Δικτύου Entreprendre Tunisie μέλη του οποίου είναι 145 τυνησιακές εταιρίες με σκοπό την στήριξη πολύ μικρών επιχειρήσεων με χαμηλότοκα δάνεια τα πρώτα χρόνια δραστηριότητάς τους. Η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων συνέβαλε και στην εκπόνηση του νομοσχεδίου για τις ΣΔΙΤ. Για την περίοδο 2014-2020 η Τράπεζα έχει ήδη δεσμεύσει 9,6 δισεκ. ευρώ για τη χρηματοδότηση κοινωνικοοικονομικών υποδομών και δράσεων που απευθύνονται στον ιδιωτικό τομέα.. Το Διοικητικό Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης θα εξετάσει τη χρηματοδότηση της κατασκευής αποβάθρων στο λιμάνι Rades και των προγραμμάτων κατασκευής και εκσυγχρονισμού γεωργικών δρόμων (η Τράπεζα ήδη συνεργάζεται με την κρατική εταιρία ύδρευσης SONEDE και τον φορέα ONAS http://www.onas.nat.tn). Η εκπρόσωπός της τόνισε ακόμα τη μεγάλη εμπειρία της Τράπεζας σε ιδιωτικοποιήσεις και τη στήριξή της σε μικρο-μεσαίες επιχειρήσεις και στη γεωργία. 12. Υπενθυμίζουμε ότι έρευνα για τους ιστότοπους προκήρυξης διαγωνισμών στην Τυνησία έχει αποσταλεί στους φορείς και έχει αναρτηθεί και στον ιστότοπο του Γραφείου μας στη διεύθυνσηhttp://www.agora.mfa.gr/frontoffice/portal.asp?cpage=NODE&cnode=57&cid=235&ord=&xcc=tn&mid=114&pid=). Επισημαίνουμε ότι η πύλη δημοσίευσης διεθνών διαγωνισμών Τυνησίας www.tuneps.tn στην οποία θα αναρτώνται οι διεθνείς διαγωνισμοί και τα τεύχη δημοπράτησης έχει ήδη αρχίσει να λειτουργεί πιλοτικά. Προς συμπλήρωση της εικόνας επισυνάπτονται αρχεία: α) La Tunisie: un pays, une vision, un avenir (κείμενο στρατηγικών προσανατολισμών) β) Tunisie: un pays, un projet, un avenir (έργα) γ) Tunisie: un pays, une dynamique, un avenir (συγκριτικά πλεονεκτήματα χώρας για επενδύσεις) και δ) παρουσίαση (βλ.παρ.3) για τις Υποδομές, την Ενέργεια, την Ύδρευση και την Άρδευση, τις Μεταφορές και τις Τεχνολογίες των Πληροφορικής και Επικοινωνιών στην Τυνησία. |