Ενημερώσεις ανά θέμα
Εγγραφή στο Newsletter
ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΕΣ AΡΧΕΙΟΥ
Η γαλλική κυβέρνηση εξετάζει τη μείωση και τον εξορθολογισμό των φοροαπαλλαγών στις δαπάνες έρευνας και ανάπτυξης των γαλλικών επιχειρήσεων
Κατηγορίες κειμένου: | |
---|---|
Χώρα αναφοράς: | ΓΑΛΛΙΑ |
Ημερομηνία: | 30/09/2024 |
Έκδοση: | Γραφείο Ο.Ε.Υ. Παρισίων |
Κείμενο: | Στο πλαίσιο των δημοσιονομικών περικοπών που εξετάζονται για τη συγκράτηση του ελλείμματος που κινδυνεύει να υπερβεί το 6% το τρέχον έτος η νέα γαλλική κυβέρνηση μελετά τη μείωση των φοροαπαλλαγών που παρέχονται στις δαπάνες έρευνας και ανάπτυξης των γαλλικών επιχειρήσεων. Οι εν λόγω απαλλαγές έχουν τεθεί σε λειτουργία εδώ και σαράντα χρόνια, αλλά αυξήθηκαν σημαντικά μετά το 2008 και αφορούν περισσότερες από 20.000 γαλλικές επιχειρήσεις, ενώ το κόστος για τον κρατικό προϋπολογισμό έχει περίπου πενταπλασιαστεί. Το υπάρχον θεσμικό πλαίσιο επιτρέπει στις γαλλικές επιχειρήσεις την απαλλαγή από φόρους του 30% των δαπανών τους για έρευνα και ανάπτυξη μέχρι του ποσού των 100 εκατ. ευρώ και του 5% πέραν του ποσού αυτού. Το 2024 η απώλεια φορολογικών εσόδων από το μηχανισμό αυτό εκτιμάται ότι ανήλθε σε 7,7 δισ. ευρώ. Οι αρμόδιες υπηρεσίες του γαλλικού Υπουργείου Οικονομικών εξετάζουν τρόπους βελτιστοποίησης του υπάρχοντος πλαισίου, προκειμένου να εξοικονομήσουν ποσό περίπου 400 εκατ. ευρώ. Ωστόσο, όπως παρατηρούν επιστημονικοί και επιχειρηματικοί φορείς, οι φοροαπαλλαγές αυτές αποτελούν έναν από τους θεμέλιους λίθους της ανταγωνιστικότητας της γαλλικής οικονομίας και το κλειδί για την επανεκβιομηχάνισή της. Η κυβέρνηση εξετάζει τις προτάσεις που περιέχονται σε έκθεση της Inspection Générale des finances (IGF), της Γενικής Επιθεώρησης, της σημαντικότερης υπηρεσίας του Υπουργείου Οικονομικών, για τη βοήθεια στις επιχειρήσεις και ιδιαίτερα την πρόταση για μία διαρθρωτική μεταρρύθμιση που θα απέκλειε τις μεγάλες επιχειρήσεις ή που θα περιόριζε τις δαπάνες μόνο στην έρευνα και ανάπτυξη για τη μετάβαση στην πράσινη οικονομία. Ωστόσο, μία τέτοια ριζική αλλαγή εκτιμάται ότι θα είχε σοβαρούς κινδύνους για την ανάπτυξη του γαλλικού συστήματος καινοτομίας. Εξετάζεται, επίσης, η κατάργηση του θεσμικού πλαισίου που επιτρέπει τη φορολογική απαλλαγή των απολαβών των κατόχων διδακτορικού διπλώματος για τα δύο πρώτα έτη του συμβολαίου τους, καθώς και τον αποκλεισμό των δαπανών που αφορούν διπλώματα ευρεσιτεχνίας ή και των δαπανών που αφορούν τα έξοδα λειτουργίας του αντίστοιχου μηχανισμού. Οι προτάσεις, όμως, αυτές εκτιμάται ότι έχουν σοβαρούς κινδύνους και όπως υπογραμμίζουν ανεξάρτητοι εμπειρογνώμονες υφίσταται κίνδυνος οι βραχυπρόθεσμες εξοικονομήσεις δαπανών να έχουν μακροπρόθεσμες συνέπειες για την ανταγωνιστικότητα της γαλλικής οικονομίας. Από την πλευρά του, ο Πρόεδρος του Medef, Patrick Martin, εκτιμά ότι η μείωση των φοροαπαλλαγών που παρέχονται από το υπάρχον θεσμικό πλαίσιο συνεπάγεται αυξημένο κίνδυνο κλεισίματος εργαστηρίων και ερευνητικών μονάδων, οι οποίες θα μπορούσαν, στην περίπτωση αυτή, να μεταφερθούν σε ξένες χώρες οδηγώντας έτσι σε συρρίκνωση της γαλλικής βιομηχανίας και ιδιαίτερα των πιο εξωστρεφών και ανταγωνιστικών της επιχειρήσεων. Ο ίδιος ο Πρόεδρος Μακρόν έχει επανειλημμένα εκφράσει την αντίθεσή του για μία τέτοια εξέλιξη. Ως προς την αποτελεσματικότητα του μηχανισμού πρόσφατες αναλύσεις εκτιμούν ότι ένα πρόσθετο ευρώ φοροαπαλλαγών συνεπάγεται επένδυση ενός επιπλέον ευρώ από την ενδιαφερόμενη επιχείρηση. Υπάρχει, επίσης, σημαντική επίδραση των εν λόγω φοροαπαλλαγών δαπανών έρευνας και ανάπτυξης στον κύκλο εργασιών, στις επενδύσεις, ή ακόμα και στην κατάθεση διπλωμάτων ευρεσιτεχνιών, οι οποίες ωστόσο δεν είναι δυνατόν να εκτιμηθούν με ακρίβεια. Η επίδραση των φοροαπαλλαγών είναι μεγαλύτερη στις μικρότερες επιχειρήσεις που είναι πολύ πιο ευαίσθητες σε θέματα χρηματοδότησης. Ως προς το εάν οι φοροαπαλλαγές δαπανών έρευνας και ανάπτυξης αποτελούν ένα σημαντικό παράγοντα της ανταγωνιστικότητας της γαλλικής οικονομίας, οι αναλυτές παρατηρούν ότι οι δαπάνες έρευνας και ανάπτυξης των πολυεθνικών γαλλικών συμφερόντων που λειτουργούν στη Γαλλία εμφανίζουν μεγαλύτερο ρυθμό αύξησης απ’ ό,τι τα τμήματά τους που λειτουργούν στο εξωτερικό. Αντίστροφα, όμως, στη Γαλλία ακολουθούν μία φθίνουσα πορεία οι δαπάνες έρευνας και ανάπτυξης των ξένων μεγάλων πολυεθνικών επιχειρήσεων. Υπό την έννοια αυτή εκτιμάται ότι το υφιστάμενο σύστημα φοροαπαλλαγών δεν εμπόδισε τη σταδιακή μείωση της ελκυστικότητας της Γαλλίας ως προς την επιλογή εγκατάστασης μονάδων έρευνας και ανάπτυξης μεγάλων πολυεθνικών επιχειρήσεων. Σύμφωνα με τις εν λόγω εκτιμήσεις, οι μεγάλες πολυεθνικές επιχειρήσεις δεν επηρεάζονται τόσο από τις υπάρχουσες φορολογικές απαλλαγές, αλλά το καθοριστικό κριτήριο που τις επηρεάζει είναι η διαθεσιμότητα ταλαντούχων ερευνητών και επιστημόνων και η βέλτιστη λειτουργία του βιομηχανικού συστήματος και του οικοσυστήματος καινοτομίας. Σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ, η Γαλλία είναι μαζί με το Ηνωμένο Βασίλειο πρωταθλητής στην παροχή φοροαπαλλαγών για δαπάνες έρευνας και ανάπτυξης. Όπως διαπιστώνεται, την τελευταία εικοσαετία, παρατηρείται έντονος φορολογικός ανταγωνισμός. Ενώ για παράδειγμα το 2001 μόνο 19 χώρες του ΟΟΣΑ είχαν συστήματα φορολογικών απαλλαγών για δαπάνες έρευνας και ανάπτυξης, το 2023 33 χώρες του ΟΟΣΑ διαθέτουν ανάλογα συστήματα. Όπως αναφέρεται σε έκθεση του Rémi Lallement, εισηγητή στην αρμόδια Επιτροπή Αξιολόγησης των Πολιτικών Καινοτομίας, το σύστημα φοροαπαλλαγών για δαπάνες έρευνας και ανάπτυξης επέτρεψε να αποφευχθεί μία απομείωση των δαπανών των επιχειρήσεων που δεν είναι πάντα άμεσης απόδοσης στον εν λόγω τομέα. Αξιοσημείωτο είναι ότι χώρες, όπως η Γερμανία, έχουν επιλέξει να στηρίζουν, μέσω του συστήματος φοροαπαλλαγών, κυρίως μικρομεσαίες και start up επιχειρήσεις, θέτοντας μάλιστα ένα όριο στις παρεχόμενες φοροαπαλλαγές, που φτάνει στη Γερμανία μέχρι τα 4 εκατ. ευρώ. |