Ενημερώσεις ανά θέμα
Εγγραφή στο Newsletter
ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΕΣ AΡΧΕΙΟΥ
Προϋπολογισμός 2025: η απουσία νομοσχεδίου προϋπολογισμού συμβάλλει στην εξοικονόμηση δαπανών
Κατηγορίες κειμένου: | |
---|---|
Χώρα αναφοράς: |
![]() |
Ημερομηνία: | 13/01/2025 |
Έκδοση: | Γραφείο Ο.Ε.Υ. Παρισίων |
Κείμενο: | Η αδυναμία ψήφισης του σχεδίου νόμου του προϋπολογισμού που κατατέθηκε τον περασμένο Δεκέμβριο και η ως εκ τούτου πρόταση μομφής και η ανατροπή της κυβέρνησης Barnier οδήγησαν στην υιοθέτηση του ειδικού νόμου που προβλέπει τη θέση σε εφαρμογή ενός προσωρινού μηχανισμού, σύμφωνα με τον οποίο παρατείνεται και παραμένει σε ισχύ ο προϋπολογισμός του 2024 κατά ένα τρίμηνο. Παρά την αδιαμφισβήτητα αρνητική επίπτωση που έχει η εν λόγω εξέλιξη για την ήδη δυσάρεστη και επισφαλή οικονομική κατάσταση στην οποία βρίσκεται η Γαλλία, οι υπεύθυνοι στο Υπουργείο Οικονομικών διαπιστώνουν και θετικές συνέπειες για τα δημόσια οικονομικά της χώρας. Συγκεκριμένα, στο Bercy θεωρούν ότι η παράταση του προϋπολογισμού του 2024 για ένα τρίμηνο θα μπορούσε να συμβάλει, προκειμένου το κράτος να αποκομίσει αρκετά δισεκατομμύρια ευρώ από την εξοικονόμηση πόρων στη λειτουργία των υπουργείων και των δημοσίων υπηρεσιών. Αναλυτικότερα, προκειμένου να συνεχιστεί η ομαλή λειτουργία της δημόσιας διοίκησης δημοσιεύθηκε στις 31 Δεκεμβρίου 2024 διάταγμα που επέκτεινε τα ισχύοντα για τις πιστώσεις στον προϋπολογισμό του 2024 και το οποίο προέβλεπε πιστώσεις συνολικού ύψους 582 δισ. ευρώ για το γενικό κρατικό προϋπολογισμό. Από τις εν λόγω πιστώσεις μόνο το ένα τέταρτο θα είναι δυνατόν να διατεθεί αρχικά, ενώ στη συνέχεια –και ύστερα από γνωμοδότηση- θα είναι διαθέσιμο το ήμισυ. Ως εκ τούτου, οι δαπάνες των υπουργείων έχουν περιοριστεί από την αρχή του τρέχοντος έτους στις απολύτως αναγκαίες και αφορούν κυρίως τα έργα που βρίσκονται ήδη εν εξελίξει χωρίς να υπάρχει δυνατότητα έκδοσης πρόσκλησης για νέα έργα ή για διάθεση πιστώσεων για νέες επενδύσεις . Σύμφωνα με έκθεση που είχε παρουσιάσει το 2017 το Γαλλικό Ελεγκτικό Συνέδριο, η ετήσια αύξηση (σε όρους αξίας) των δαπανών του κράτους και των διάφορων φορέων της κεντρικής κυβέρνησης υπολογιζόταν σε 3,2% για την περίοδο 2017-2022, ενώ μελέτη του Ινστιτούτου Montaigne που δημοσιεύθηκε το 2022 προέβλεπε αύξηση 2,8% για τις δημόσιες δαπάνες για το χρονικό διάστημα 2022-2027. Όπως εκτιμούν οι αναλυτές, εάν οι πιστώσεις για δημόσιες δαπάνες για το έτος 2025 ακολουθούσαν την τάση για αύξηση κατά 3% θα ανέρχονταν σε 600 δισ. ευρώ. Η εφαρμογή του προσωρινού μηχανισμού για παράταση του προϋπολογισμού του προηγούμενου έτους διατηρεί τις δημόσιες δαπάνες στο ύψος των 582 δισ. ευρώ, ποσό μειωμένο κατά 18 δισ. ευρώ. Με τη σειρά του το ποσό αυτό ισοδυναμεί με εξοικονόμηση της τάξεως του 1,5 δισ. ευρώ ανά μήνα εφαρμογής του προσωρινού μηχανισμού, και σε 4,5 δισ. ευρώ σε περίπτωση που το εν λόγω μέτρο ισχύσει για ένα τρίμηνο. Σύμφωνα με τις υπηρεσίες του Υπουργείου Οικονομικών, οι εν θέματι υπολογισμοί ενδέχεται να αποκλίνουν της πραγματικότητας, καθώς τα χρήματα που δεν έχουν δαπανηθεί από τα υπουργεία εκτιμάται ότι είναι περισσότερα. Ωστόσο, οι ίδιες πηγές επισημαίνουν ότι απαιτείται προσοχή από τη στιγμή που θα ψηφιστεί ο νέος προϋπολογισμός, προκειμένου να αποφευχθεί το φαινόμενο της «αναπλήρωσης». Σε κάθε περίπτωση, όπως επισημαίνεται από την Υπουργό Δημοσίων Εσόδων Amélie de Montchalin, η προσπάθεια για περικοπή των δαπανών θα πρέπει να αναθεωρηθεί σε κάποια σημεία, σε σχέση με τις προβλέψεις του σχεδίου νόμου της κυβέρνησης Barnier στο οποίο θα βασιστεί. Ενδεικτικά αναφέρονται οι τομείς της εκπαίδευσης, όπου εκτιμάται ότι θα διατηρηθούν οι 4.000 θέσεις εκπαιδευτικών που η προηγούμενη κυβέρνηση σχεδίαζε να περικόψει, καθώς και στους φορείς τοπικής αυτοδιοίκησης όπου οι δαπάνες τους αναμένεται να μειωθούν στα 2 δισ. ευρώ, σε σύγκριση με τα 5 δισ. ευρώ, που είχε θέσει ως στόχο η κυβέρνηση Barnier. |