Ενημερώσεις ανά θέμα
Εγγραφή στο Newsletter
ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΕΣ AΡΧΕΙΟΥ
Αξιολόγηση γεωργιανής οικονομίας από ΔΝΤ
Κατηγορίες κειμένου: | |
---|---|
Χώρα αναφοράς: |
![]() |
Ημερομηνία: | 11/06/2025 |
Σχετικός σύνδεσμος: | https://nbg.gov.ge/en/media/news/georgia-staff-concluding-statement-of-the-2025-article-iv-mission |
Έκδοση: | Γραφείο Ο.Ε.Υ. Τιφλίδας |
Κείμενο: | Στο πλαίσιο των τακτικών διαβουλεύσεων του άρθρου IV του Καταστατικού του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, κλιμάκιο του ΔΝΤ με επικεφαλής τον κ. Alejandro Hagenberg πραγματοποίησε επίσκεψη στη Γεωργία από τις 21 Μαΐου έως τις 4 Ιουνίου τ.έ. Κατά την ολοκλήρωση της αποστολής, ο επικεφαλής του κλιμακίου δήλωσε ότι η γεωργιανή οικονομία έχει επιδείξει αξιοσημείωτη ανθεκτικότητα, παρά τις έντονες εσωτερικές και γεωπολιτικές αβεβαιότητες. Μεταξύ των βασικών κινδύνων που επισημάνθηκαν περιλαμβάνονται οι διεθνείς εμπορικές πιέσεις, ο συνεχιζόμενος πόλεμος της Ρωσίας στην Ουκρανία και το ασταθές διεθνές οικονομικό περιβάλλον. Επισήμανε, επίσης, ότι τυχόν νέες κυρώσεις ενδέχεται να έχουν επίπτωση στη Γεωργία, ιδίως σε συνδυασμό με την πολιτική αβεβαιότητα στο εσωτερικό της χώρας. Ωστόσο, η Γεωργία διαθέτει επαρκή δημοσιονομικά περιθώρια και ένα υγιές χρηματοπιστωτικό σύστημα, γεγονός που καθιστά τη χώρα ικανή να ανταποκριθεί σε εξωγενείς πιέσεις. Για το 2025, το ΔΝΤ προβλέπει ρυθμό οικονομικής ανάπτυξης 7,2%, ενώ σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα ο ρυθμός αυτός αναμένεται να διαμορφωθεί πλησίον του 5%. Η ανάπτυξη αυτή καθοδηγείται από την εγχώρια κατανάλωση, τις επενδύσεις και τις εξαγωγές. Τομείς-κλειδιά όπως ο τουρισμός, οι τεχνολογίες πληροφορικής και επικοινωνιών, καθώς και οι μεταφορές, έχουν ενισχυθεί σημαντικά, επωφελούμενοι τόσο από την εισροή εξειδικευμένου ανθρώπινου δυναμικού όσο και από την αύξηση του διαμετακομιστικού εμπορίου. Η δημοσιονομική πειθαρχία έχει οδηγήσει σε μείωση του δημόσιου χρέους, με παράλληλη αύξηση του μεριδίου που εκφράζεται σε τοπικό νόμισμα. Το ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών προβλέπεται να διαμορφωθεί στο 4,4% του ΑΕΠ το 2025. Το δημοσιονομικό έλλειμμα διατηρήθηκε σε χαμηλά επίπεδα το 2024, παρά την εκλογική χρονιά. Τα αυξημένα φορολογικά έσοδα – ως αποτέλεσμα της ισχυρής οικονομικής δραστηριότητας, της εφαρμογής φορολογικών μέτρων στον χρηματοοικονομικό τομέα και στον τομέα των τυχερών παιγνίων, καθώς και της ενισχυμένης διαχείρισης εσόδων – επέτρεψαν τη χρηματοδότηση των δημοσίων δαπανών. Ο στόχος για έλλειμμα 2,5% του ΑΕΠ το 2025 κρίνεται ρεαλιστικός, αν και απαιτούνται περαιτέρω μεταρρυθμίσεις στη φορολογική πολιτική και διοίκηση, προκειμένου να διευρυνθεί η φορολογική βάση και να περιοριστούν οι φορολογικές δαπάνες. Ο πληθωρισμός, μολονότι αυξημένος, παραμένει κοντά στον στόχο του 3% και εκτιμάται ότι θα κυμανθεί κατά μέσο όρο στο 3,4% το 2025, ενώ ο δομικός πληθωρισμός εξακολουθεί να βρίσκεται σε χαμηλά επίπεδα. Αν και τα συναλλαγματικά αποθέματα τον Απρίλιο του 2025, αντιστοιχούσαν στο 80% του Δείκτη Επάρκειας Αποθεμάτων (ARA) του ΔΝΤ, οι πρόσφατες εισροές συναλλάγματος κατέστησαν δυνατή την ενίσχυση των αποθεμάτων της Κεντρικής Τράπεζας, αντισταθμίζοντας τις πωλήσεις συναλλάγματος πριν τις βουλευτικές εκλογές του Οκτωβρίου 2024. Η χώρα καταγράφει μείωση των ΑΞΕ για δεύτερη συνεχή χρονιά, αντανακλώντας την έλλειψη νέων μεγάλων έργων. Το ΔΝΤ επισημαίνει ότι υπάρχουν σημαντικά περιθώρια βελτίωσης στην αποδοτικότητα των δημόσιων δαπανών και στη διακυβέρνηση των δημοσίων επενδύσεων. Παρά το ύψος των επενδύσεων, η ποιότητα των υποδομών υπολείπεται άλλων αναδυόμενων αγορών, καθιστώντας αναγκαία τη βελτιστοποίηση των διαδικασιών Δημόσιων Επενδυτικών Προγραμμάτων (PIM). Η οικονομία εξακολουθεί να αντιμετωπίζει σημαντικές προκλήσεις, όπως η διαρθρωτικά υψηλή ανεργία, η εισοδηματική ανισότητα και η χαμηλή παραγωγικότητα, κυρίως στον αγροτικό τομέα. Η ανεργία των νέων, τα χαμηλά επίπεδα βασικών δεξιοτήτων, οι ανεπαρκείς υποδομές στους τομείς των μεταφορών και της εφοδιαστικής αλυσίδας, καθώς και η επίδραση της δημογραφικής γήρανσης και της μετανάστευσης, αποτελούν πρόσθετα εμπόδια για τη μακροπρόθεσμη ανάπτυξη. Στο πλαίσιο αυτό, προτεραιότητα της Κεντρικής Τράπεζας της Γεωργίας θα πρέπει να είναι η ενίσχυση των αποθεματικών ασφαλείας και η προώθηση θεσμικών παρεμβάσεων για τη διαφύλαξη της ανεξαρτησίας και της χρηστής διακυβέρνησής της. Ειδικότερα, προτείνεται η τροποποίηση του Οργανικού Νόμου της Κεντρικής Τράπεζας ώστε: (i) να διασφαλίζεται πλειοψηφία μη εκτελεστικών μελών στο Διοικητικό Συμβούλιο, (ii) να περιορίζεται η δυνατότητα παρεμβάσεων μέσω διακριτικών χρηματοδοτικών μεταβιβάσεων προς την Κυβέρνηση και (iii) να ενισχύονται τα κριτήρια προσόντων και να διευκρινίζονται τα κριτήρια μεταβίβασης αρμοδιοτήτων στα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου. Οι διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις θα πρέπει να προάγουν τη βιώσιμη και χωρίς αποκλεισμούς ανάπτυξη. Παράλληλα, επισημαίνεται η ανάγκη μετατροπής των εισερχόμενων εμβασμάτων και των δεξιοτήτων των επαναπατριζόμενων μεταναστών σε παραγωγικές επενδύσεις. Σημαντική, επίσης, κρίνεται η ενίσχυση της εταιρικής διακυβέρνησης στις κρατικές επιχειρήσεις και η βελτίωση της δημοσιονομικής διαφάνειας, ιδίως όσον αφορά τις μη εμπορικές επιχειρήσεις που φέρουν αυξημένους δημοσιονομικούς κινδύνους. Η βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος προϋποθέτει την ενίσχυση της ανεξαρτησίας της δικαστικής εξουσίας και της αυτονομίας της Υπηρεσίας Καταπολέμησης της Διαφθοράς. Τέλος, καθώς το τρέχον πρόγραμμα του ΔΝΤ λήγει στις 14 τρχ., ο κ. Hagenberg ανέφερε ότι οι γεωργιανές Αρχές καλούνται να αποφασίσουν τη μορφή της μελλοντικής συνεργασίας με το Ταμείο. Οι εναλλακτικές περιλαμβάνουν τη συνέχιση τακτικών διαβουλεύσεων, ετήσιων αποστολών ή την περαιτέρω αξιοποίηση της τεχνικής βοήθειας που ήδη παρέχεται. |